مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,029
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,076
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل هوشمندی رقابتی مبتنی بر هوشمندی ساختاری - سازمانی

صفحات

 صفحه شروع 171 | صفحه پایان 197

چکیده

 با توجه به مبانی نظری مدیریت استراتژیک, سه مجموعه دیدگاه در رابطه با دستیابی به مزیت رقابتی قابل شناسایی و تبیین است: دیدگاه محیطی, دیدگاه قابلیت های سازمانی و دیدگاه هوشمندی رقابتی که نظرات و کانون تجزیه و تحلیل دو دیدگاه نخست را با یکدیگر تلفیق و ترکیب می کند. با توجه به جهانی شدن بازارها, توسعه قلمرو رقابت, فراگیر شدن سیستم های اطلاعاتی و اهمیت یافتن شایستگی های درون شرکتی, هدف این تحقیق, توسعه نظریات در رابطه با هوشمندی رقابتی و ارایه یک مدل جامع از عوامل تشکیل دهنده هوشمندی رقابتی, جهت دستیابی به مزیت رقابتی است. بر اساس نتایج تحقیقات پیشین, برای دستیابی به مزیت رقابتی, وجود هوشمندی اجتماعی - استراتژیک, هوشمندی تکنولوژیکی و هوشمندی بازار ضروری است. از طرف دیگر, برای دستیابی به هوشمندی رقابتی پایدار, دارا بودن زیرساخت های اطلاعاتی - ارتباطی انعطاف پذیر و کارآمد و همچنین استقرار این سیستم ها در درون یک چارچوب استراتژیک اهمیت دارد. بر این اساس, جهت دستیابی به هوشمندی رقابتی, می بایست هوشمندی ساختاری - سازمانی (خلا نظری و پژوهشی) را هم در نظر گرفت. در این مقاله, ابتدا با مرور پیشینه تحقیق و مدل های مشابه, مجموعه ای از شاخص ها برای سازه هوشمندی ساختاری - سازمانی گردآوری گردید و سپس به کمک تکنیک تحلیل عاملی, شاخص های تاثیرگذار شناسایی و در سه طبقه دسته بندی شد. سپس به کمک تکنیک مدلسازی معادلات ساختار یافته, نحوه ارتباط سازه جدید و سه گانه هوشمندی برای دستیابی به هوشمندی رقابتی (مزیت رقابتی) و چگونگی هم افزایی و تاثیر چهارگانه جدید هوشمندی بر هوشمندی رقابتی بررسی شد و مشخص گردید که با داشتن هوشمندی ساختاری - سازمانی, دستیابی به هوشمندی رقابتی تسهیل و مزیت رقابتی حاصل, پایدارتر خواهد بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مشبکی اصفهانی، اصغر، و زنگویی نژاد، ابوذر. (1387). طراحی مدل هوشمندی رقابتی مبتنی بر هوشمندی ساختاری - سازمانی. پژوهشنامه بازرگانی، 13(49)، 171-197. SID. https://sid.ir/paper/7217/fa

    Vancouver: کپی

    مشبکی اصفهانی اصغر، زنگویی نژاد ابوذر. طراحی مدل هوشمندی رقابتی مبتنی بر هوشمندی ساختاری - سازمانی. پژوهشنامه بازرگانی[Internet]. 1387؛13(49):171-197. Available from: https://sid.ir/paper/7217/fa

    IEEE: کپی

    اصغر مشبکی اصفهانی، و ابوذر زنگویی نژاد، “طراحی مدل هوشمندی رقابتی مبتنی بر هوشمندی ساختاری - سازمانی،” پژوهشنامه بازرگانی، vol. 13، no. 49، pp. 171–197، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/7217/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button