مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

606
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

472
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه میزان رضایتمندی بیماران از نگهدارنده های هاولی و فرم داده شده در خلا

صفحات

 صفحه شروع 285 | صفحه پایان 297

چکیده

 مقدمه: دو ریتینر (نگهدارنده) هاولی (Hawley) و فرم داده شده در خلا با نام تجاری Essix معمولا برای ریتنشن بعد از درمان ارتودنسی به کار می روند. هدف از مطالعه حاضر مقایسه رضایتمندی بیماران از ریتینرهای Hawley و Essix بود. مواد و روش ها: در این مطالعه بالینی, 90 بیمار 14 تا 25 ساله که تحت درمان ارتودنسی ثابت قرار گرفته بودند و نیاز به ریتینر داشتند, انتخاب و بر اساس پروتکل ریتنشن به سه گروه تقسیم شدند. در گروه اول, نگهدارنده Hawley به صورت 4 ماه تمام وقت و سپس شبانه استفاده شد. در گروه دوم (Essix4M) بیماران از نگهدارنده Essix به صورت چهار ماه تمام وقت و سپس شبانه استفاده کردند. در گروه سوم (Essix1W) بیماران از نگهدارنده Essix به صورت یک هفته تمام وقت و سپس به صورت شبانه استفاده کردند. بررسی رضایتمندی بیماران 1 هفته و 8 ماه بعد از تحویل ریتینر توسط پرسشنامه انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSSدر سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میزان رضایت کلی بر اساس جمع امتیاز حاصل از پرسشنامه هفته اول در گروه سوم (Essix1W) بیشتر از سایر گروه ها بود, اما تفاوت میان سه گروه معنی دار نبود (885/0P=). پس از گذشت 8 ماه از تحویل پلاک میزان رضایت کلی در گروهHawley بیشتر از سایر گروه ها بود, ولی باز هم تفاوت بین گروه ها معنی دار نبود (118/0=P). نتیجه گیری: در رابطه با رضایتمندی بیماران تفاوت معنی داری بین دو نوع ریتینرHawley و Essix (با پروتکل های زمانی مختلف) مشاهده نشد. البته تفاوت های جزئی نشان دهنده محبوبیت کوتاه مدت پروتکل Essix1W و رضایت طولانی مدت بیماران از ریتینر Hawley بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رمضان زاده، براتعلی، احراری، فرزانه، حسینی، زهراسادات، و قلی زاده، محسن. (1397). مقایسه میزان رضایتمندی بیماران از نگهدارنده های هاولی و فرم داده شده در خلا. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، 42(4 )، 285-297. SID. https://sid.ir/paper/74224/fa

    Vancouver: کپی

    رمضان زاده براتعلی، احراری فرزانه، حسینی زهراسادات، قلی زاده محسن. مقایسه میزان رضایتمندی بیماران از نگهدارنده های هاولی و فرم داده شده در خلا. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد[Internet]. 1397؛42(4 ):285-297. Available from: https://sid.ir/paper/74224/fa

    IEEE: کپی

    براتعلی رمضان زاده، فرزانه احراری، زهراسادات حسینی، و محسن قلی زاده، “مقایسه میزان رضایتمندی بیماران از نگهدارنده های هاولی و فرم داده شده در خلا،” مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، vol. 42، no. 4 ، pp. 285–297، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/74224/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button