مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

726
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازخوانی برخی از آرای تربیتی مولانا و پیش فرض های فلسفی آن

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 151

چکیده

 بازخوانی آرای اندیشمندانی که در گذشته تاریخ ما بوده اند. به دلیل پیوند نزدیک شان با فرهنگ بومی کشور, می تواند در طراحی های تربیتی نقشی پررنگ ایفا کند. به ویژه اگر این بازخوانی در فضای امروزین جامعه و بانگاهی به مسایل و شرایط زمان حال صورت گیرد, گره گشای این مسایل نیز خواهد بود.نوشتار حاضر در راستای این هدف, آرای مولانا جلال الدین بلخی اندیشمند قرن هفتم هجری, را بازخوانی می کند؛ ابتدا پیش فرض های فلسفی در آرای تربیتی مولانا بیان می شوند. این پیش فرض ها عبارتند از: وحدت وجود, اتصال دایم به مبدا - مقصد و شعور هستی در بخش جهان شناسی, نمادین بودن عالم, قبول عقل کلی, تحقیر عقل جزیی و انتقاد به محصور ساختن عقل در استدلال های منطقی در بخش معرفت شناسی, اصالت نفس در رابطه نفس و بدن, تاکید بر اختیار آدمی و اصرار بر موضع میانه, وحدت مبدا و مقصد در حرکتی فرارونده, نهادینه بودن غفلت و نسیان در آدمی و چند لایه بودن وجود او در بخش انسان شناسی, در نظر گرفتن خداوند به عنوان مبدا و مقصد همه ارزش ها و نیز توجه به انگیزه اعمال در بخش ارزش شناسی.مولانا در بخش آرای تربیتی, حرکت به سوی خداوند را غایت تربیت بر می شمارد؛ اصول تربیتی او در سه بخش کلان, میانی و خرد مورد بررسی قرار گرفته است.اصول تربیتی کلان: مسوولیت آدمی در جریان تربیت خویش, تنظیم جریان تربیت متناسب با توانایی و وسع افراد, تقدم تحول باطن بر تغییر ظاهر, توجه به تربیت روان در برابر تربیت جسم و چندگانگی راه های شناخت؛اصول میانی: خود ارزیابی مداوم, اعتماد به مربی و تقدم تزکیه به معرفت؛اصول تربیتی خرد یا روش های تربیتی: تحمیل به نفس, ارایه بینش درباره خویش, و موقعیت خویش و روش عاشقی.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سجادیه، نرگس. (1388). بازخوانی برخی از آرای تربیتی مولانا و پیش فرض های فلسفی آن. نوآوری های آموزشی، 8(29)، 121-151. SID. https://sid.ir/paper/75530/fa

    Vancouver: کپی

    سجادیه نرگس. بازخوانی برخی از آرای تربیتی مولانا و پیش فرض های فلسفی آن. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1388؛8(29):121-151. Available from: https://sid.ir/paper/75530/fa

    IEEE: کپی

    نرگس سجادیه، “بازخوانی برخی از آرای تربیتی مولانا و پیش فرض های فلسفی آن،” نوآوری های آموزشی، vol. 8، no. 29، pp. 121–151، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75530/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button