مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

409
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

574
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چارچوب محتوای ریاضی در آموزش های فنی و حرفه ای ایران

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 112

چکیده

آموزش های فنی و حرفه ای در پشتیبانی توسعة اجتماعی و اقتصادی نقش بسزایی ایفا می کنند. در ضمن آموزش های ریاضی از مهارت های پیچیده در این آموزش ها محسوب می شوند, هرچند نتایج آزمون های پیشرفت تحصیلی ریاضی در آموزش های فنی و حرفه ای, کمبود توانایی ریاضی را در بین این دانش آموزان نشان می دهد. مطالعة حاضر, محتوای ریاضی ارائه شده در آموزش های فنی و حرفه ای در دو برنامة درسی قبلی و جدید را بررسی می کند. برای این منظور, یک تحقیق با رویکرد آمیختة سلسله مراتبی اکتشافی با استفاده از منابع تحقیق و دیدگاه های کارشناسان در رشته های زمینة صنعت در آموزش های فنی و حرفه ای ایران و نیز کارشناسان ریاضی انجام شد. نمونه ها به صورت هدفمند برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. اعضای گروه های تخصصی در دفتر برنامه ریزی و تألیف آموزش های فنی و حرفه ای ابزارهای محقق ساخته را کامل کردند و داده های حاصل از این ابزارها, با استفاده از شاخص های آمار توصیفی, ازجمله فراوانی و میانگین, تجزیه وتحلیل شدند. علاوه بر این, کتاب های ریاضی فنی وحرفه ای در دورة قبلی شامل ریاضیات 1, ریاضیات 2 و ریاضی 3 فنی وحرفه ای تحلیل محتوا شدند. نتایج تحلیل محتوا مهم ترین مفاهیم بایستة ریاضی در آموزش های فنی و حرفه ای را نشان می دهند. ارائة مفاهیم آماری و هندسی در کتاب های ریاضی فنی وحرفه ای و نیز نرم افزارهای ریاضی از مهم ترین کمبودهای کتاب های ریاضی در دورة قبلی موردمطالعه بودند. همچنین, شرکت کنندگان اذعان داشتند, علاوه بر حساب, باید ریاضیات که شامل فرایند های ریاضی مثل حل مسئله و استدلال است نیز برای هنرجویان آموزش های فنی وحرفه ای ارائه شوند. علاوه بر این, کتاب های ریاضی دورة دوم متوسطة جدید با عنوان ریاضی (1) دهم, ریاضی (2) یازدهم و ریاضی (3) دوازدهم فنی وحرفه ای تحلیل محتوا شدند و موارد موردنیاز برای بازنگری در خصوص کتاب های جدید نیز ارائه شد. نتایج این مطالعه می تواند در تألیف کتاب های ریاضی و سایر محتوای ریاضی در آموزش های فنی و حرفه ای در دورة متوسطه و نیز بعد از آن, در آموزش های رسمی و غیررسمی, مدنظر قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زینی وندنژاد، فرشته. (1398). چارچوب محتوای ریاضی در آموزش های فنی و حرفه ای ایران. نوآوری های آموزشی، 18(69 )، 85-112. SID. https://sid.ir/paper/75541/fa

    Vancouver: کپی

    زینی وندنژاد فرشته. چارچوب محتوای ریاضی در آموزش های فنی و حرفه ای ایران. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1398؛18(69 ):85-112. Available from: https://sid.ir/paper/75541/fa

    IEEE: کپی

    فرشته زینی وندنژاد، “چارچوب محتوای ریاضی در آموزش های فنی و حرفه ای ایران،” نوآوری های آموزشی، vol. 18، no. 69 ، pp. 85–112، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75541/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button