مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,414
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

589
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انتظارات بجا و نابجا از فلسفه تربیت

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 64

چکیده

 در سده های گذشته, نفس دانش که با هدف کشف حقایق جهان هستی توسعه یافته بود, اهمیت زیادی داشت. این نگرش در قرن بیستم, به ویژه از نیمه دوم آن به تدریج تغییر یافت و جنبه کاربردی و سودمند دانش روز به روز نقش محوری پیدا کرد؛ به طوری که امروز در دهه آغازین قرن بیست و یکم, تولید دانش – محور, اقتصاد دانش – محور و جامعه مطلع و در حال یادگیری از ملاک های توسعه یافتگی محسوب می شوند.ظهور مکتب عمل گرایی به ویژه پیشرفت گرایی که ارزش دانش را نه در حقیقی بودن یا تطابق آن با واقعیت بیرونی, بلکه در سودمندی و کارایی آن معرفی می کرد, نقش بسزایی در این تغییر نگرش داشته است (اوزمن و کراور, 225: 1379). به دنبال آن, رشد و گسترش مدرنیسم و پسامدرنیسم که دستیابی به هر گونه حقیقت مطلق را ناممکن دانسته و آن را امری نسبی و متکثر تلقی کرد, باعث رشد تا سودمندی و کارکرد علوم و معارف مختلف بیش از ارزش آنها در بیان حقایق مورد توجه مجامع و محافل علمی قرار گیرد. این امر به نوبه خود باعث شد از فلسفه و به تبع آن فلسفه تربیت انتظارات مشابهی شکل بگیرد و این شاخه از معارف بشری به سمت و سوی کاربردی شدن و سودمندی پیش رود.این طرز تلقی, نه تنها در محافل علمی, بلکه در میان سیاست گزاران و برنامه ریزان تربیتی نیز رسوخ پیدا کرد. فلسفه از آنجا که اساسا به مسایل بنیادی می پردازد و تحقیقات مربوط به آن نیز از نوع نظری است, به تدریج از دایره توجه برنامه ریزان و سیاست گزاران تربیتی خارج شد. آنان که به شدت در پی توسعه و صنعتی شدن و نوسازی جامعه بوده و هستند موجب شدند که فلسفه و به طور کلی علوم انسانی در درجه دوم اهمیت قرار گیرد؛ چرا که کارکرد و سودمندی آن به روشنی و وضوح علوم طبیعی و دانش فنی یا فناوری نیست.اگرچه عده ای از اندیشمندان فلسفه تعلیم و تربیت برای کاربردی کردن و نشان دادن سودمندی آن تلاشهای ارزشمندی به خرج دادند, اما این تلاش ها ظاهرا به اندازه ای که نظر منتقدان را جلب کند, موثر نیفتاد. این مقاله در پی آن است تا به آسیب شناسی این تفکر بپردازد و با توجه به اهمیت فلسفه تربیت, چه در سیاست گزاری و برنامه ریزی و چه در پژوهش های تربیتی و فرایند یاددهی – یادگیری انتظارات بجا و نابجا را یادآور شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ابراهیم زاده، عیسی. (1386). انتظارات بجا و نابجا از فلسفه تربیت. نوآوری های آموزشی، 6(20)، 41-64. SID. https://sid.ir/paper/75555/fa

Vancouver: کپی

ابراهیم زاده عیسی. انتظارات بجا و نابجا از فلسفه تربیت. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1386؛6(20):41-64. Available from: https://sid.ir/paper/75555/fa

IEEE: کپی

عیسی ابراهیم زاده، “انتظارات بجا و نابجا از فلسفه تربیت،” نوآوری های آموزشی، vol. 6، no. 20، pp. 41–64، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75555/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button