مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,807
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

728
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه اپیدمیولوژیک اختلالات رفتاری دانش ‎آموزان دبستانی شهرستان قروه در سال 81-80 و بررسی اعتبار و پایایی فرم راتر معلم در سنجش اختلالات رفتاری آنها

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 12

چکیده

 مقدمه: برای دست یافتن به اهداف بهداشت روان در جامعه, مطالعه اختلالات رفتاری کودکان جامعه ضروری است اهداف اصلی از این پژوهش بررسی روایی و پایایی فرم راتر معلم در سنجش اختلالات رفتاری و مطالعه اپیدمیولوژیک اختلالات رفتاری دانش‏آموزان دبستانی شهرستان قروه می‎باشد. مواد و روشها: مطالعـه از نـوع تـوصیـفی ـ تحلیـلی بـوده و جـهت نمـونه‎گیـری از روش Multi stage stratified cluster random sampling  استفاده شده است.نتایج: یک مرحله از بررسی به تعیین اعتبار و پایایی فرم راتر معلم اختصاص دارد که در این مرحله در نقطه برش تعیین شده 16, آزمون از حساسیت و ویژگی خوبی برخوردار نبوده و همچنین همبستگی ضعیفی بین نتایج فرم راتر و نتایج مصاحبه بالینی وجود داشته است. شیوع اختلالات رفتاری در دانش‎آموزان دبستانی با استفاده از مصاحبه بالینی 20.4% برآورد شد. اختلال رفتار مقابله‏ای و بیش فعالی بترتیب با شیوع 10.2% و 8.4% از بیشترین میزان و اختلال سلوک و صرع با شیوع 0.6% از کمترین شیوع برخوردار می‏باشند.نتیجه‏گیری: با توجه به نتایج مربوط به آزمون راتر معلم این فرم از روایی مناسب جهت سنجش اختلالات رفتاری دانش‏آموزان حداقل در مناطقی مشابه وضعیت منطقه ما برخوردار نمی‏باشد. بعبارت دیگر بنظر می‏رسد که نظرسنجی از معلمین نمی‏تواند روش قابل اعتمادی برای سنجش اختلالات رفتاری کودکان باشد. شیوع اختلالات رفتاری دانش‏آموزان دبستانی در این منطقه با نتایج سایر تحقیقات داخلی نسبتاً همخوانی دارد. همچنین این رقم به شیوع اختلالات رفتاری اطفال در کشورهای خارجی که از نظر وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی قرابت بیشتری با کشور ما دارند (چین و پورتریکو) نزدیکتر از کشورهایی مانند آمریکا و کانادا است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مقدم، مرضیه، یاسمی، محمدتقی، بینا، مهدی، عبدالملکی، فریدون، و باقری یزدی، سیدعباس. (1381). مطالعه اپیدمیولوژیک اختلالات رفتاری دانش ‎آموزان دبستانی شهرستان قروه در سال 81-80 و بررسی اعتبار و پایایی فرم راتر معلم در سنجش اختلالات رفتاری آنها. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 7(1 (مسلسل 25))، 7-12. SID. https://sid.ir/paper/76562/fa

Vancouver: کپی

مقدم مرضیه، یاسمی محمدتقی، بینا مهدی، عبدالملکی فریدون، باقری یزدی سیدعباس. مطالعه اپیدمیولوژیک اختلالات رفتاری دانش ‎آموزان دبستانی شهرستان قروه در سال 81-80 و بررسی اعتبار و پایایی فرم راتر معلم در سنجش اختلالات رفتاری آنها. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان[Internet]. 1381؛7(1 (مسلسل 25)):7-12. Available from: https://sid.ir/paper/76562/fa

IEEE: کپی

مرضیه مقدم، محمدتقی یاسمی، مهدی بینا، فریدون عبدالملکی، و سیدعباس باقری یزدی، “مطالعه اپیدمیولوژیک اختلالات رفتاری دانش ‎آموزان دبستانی شهرستان قروه در سال 81-80 و بررسی اعتبار و پایایی فرم راتر معلم در سنجش اختلالات رفتاری آنها،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، vol. 7، no. 1 (مسلسل 25)، pp. 7–12، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/76562/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا