مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,761
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,327
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین شاخص های سلامت روانی- اجتماعی در کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویر احمد

صفحات

 صفحه شروع 804 | صفحه پایان 815

چکیده

 زمینه و هدف: نزدیک به یک دهه است که سازمان جهانی بهداشت تلاش کرده تعریف واحدی از سلامت روانی اجتماعی ارایه دهد, اما به دلیل پیچیدگی ابعاد روانی اجتماعی و بافت فرهنگی جوامع مختلف, تعریف و شاخص واحدی ارایه نشده است, هدف از پژوهش حاضر, تعیین شاخص های سلامت روانی اجتماعی کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد بود.روش بررسی: پژوهش حاضر به روش ترکیبی (کمی و کیفی) انجام گردید. در بخش کیفی پژوهش از تکنیک دلفی استفاده شد. در پژوهش کنونی تعداد 31 نفر از کارشناسان حوزه کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی از سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد به روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات اولیه برای انجام روش دلفی در سه مرحله از طریق پنل دلفی متشکل از کارشناسان سازمان بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد جمع آوری گردید. در نهایت با استفاده از روش تحلیل عاملی داده های کمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: مهمترین شاخص های سلامت روانی اجتماعی در چهار مولفه, درون فردی (خودآگاهی هیجانی, جرات ورزی و احترم به خود), بین فردی (مشارکت, مسوولیت پذیری اجتماعی و روابط اجتماعی), استرس (مدیریت استرس و کنترل هیجان) و سازگاری (انعطاف پذیری و شادی) قرار گرفتند. کم رنگ شدن تبعیض های جنسیتی و ارتقاء سطح سواد والدین از مهمترین نقاط قوت و فقدان استانداردهای لازم در مهد کودک ها, عدم مشارکت نوجوانان در تصمیم گیری ها, فقدان مهارت های اجتماعی در خانواده ها از نقاط ضعف سلامت روانی اجتماعی بود.نتیجه گیری: در شرایط درست و به منزله پیشگیری از عواقبی که در انتظار کودکان و نوجوانان است, سازمان های متولی باید در یک چشم انداز امیدوارکننده, کودکان و نوجوانان را آن چنان بپرورند که بتوانند پاسخگوی نیازهای حرفه ای جامعه باشند و خود را در مقابل آن ها مسوول و متعهد بدانند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فیروزی، محمدرضا، نوشادی، ناصر، و کاظمی، علی. (1395). تعیین شاخص های سلامت روانی- اجتماعی در کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویر احمد. ارمغان دانش، 21(8 (پی در پی 115))، 804-815. SID. https://sid.ir/paper/77552/fa

    Vancouver: کپی

    فیروزی محمدرضا، نوشادی ناصر، کاظمی علی. تعیین شاخص های سلامت روانی- اجتماعی در کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویر احمد. ارمغان دانش[Internet]. 1395؛21(8 (پی در پی 115)):804-815. Available from: https://sid.ir/paper/77552/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا فیروزی، ناصر نوشادی، و علی کاظمی، “تعیین شاخص های سلامت روانی- اجتماعی در کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویر احمد،” ارمغان دانش، vol. 21، no. 8 (پی در پی 115)، pp. 804–815، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/77552/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button