مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

639
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

225
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

تبیین نقش آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 مفاهیم و آثار به جا مانده از شهیدان, (مادی و معنوی) مجموعه ای غنی را در فرهنگ شیعه تشکیل می دهد که در این پژوهش به آن فرهنگ شهادت اطلاق می گردد. این پژوهش به هدف و تبیین مفهوم شهادت و بررسی نقش آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وارایه راهکارهایی در ترویج فرهنگ شهادت انجام شده است. در این پژوهش سه هدف عمده مد نظر است که عبارتند از: 1- بررسی ویژگی های افراد ایثارگر و شهادت طلب 2- نقش آموزش و پرورش در ترویج و نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت 3- بررسی چالش ها و ارایه راهکارهایی در جهت نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در آموزش و پرورش. نتایجی که از سوال اول تحقیق بر آمده است نشان دهنده این است که: -1 با توجه به مطالعاتی که در متون اسلامی و نیز نظرات ائمه اطهار و متفکران اسلامی افراد ایثار گر و شهادت طلب دارای خصوصیاتی چون: نترسیدن از مرگ, رسالت جهانی و مدافع مظلومان جهان, داشتن بصیرت, نیل به مراتب بالاتر قرب و رضای الهی, اخلاص و تواضع بالا, گذر از مراحل آزمون عملی, برخورد با دشمن از موضع فعال و برتر و سایر خصوصیاتی چون بسیار دیندار, شجاع و دلاور, رئوف و مهربان, ظلم ستز, عدالت گر و ... هستند. -2 نقش آموزش و پرورش: فرهنگ سازی در مدارس, رعایت اخلاص و قصد قربت, الگوسازی دینی, برگزاری جشنواره ها و مسابقات, متون درسی جذاب, ایجاد روحیه پژوهندگی در زمینه ایثار و شهادت و ... را شامل می شود. -3 چالش های آموزش و پرورش در مواجه با ایثار و شهادت در سه بخش کلی: هویت یابی, فناوری اطلاعات و ارتباطات و جهانی شدن بحث می شود. و در آخر با ارایه راهکارهایی به این نتیجه می رسیم که آموزش و پرورش با بازنگری و تحلیل محتوایی کتب درسی و با تفکر تحلیلی و نقاد به ایجاد یک حس مشترک دینی و وطنی با استفاده از ابزارهای هنری شهادت و ایثار بین دانش آموزان بپردازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تاجور، آذر، پوراصغر، نصیبه، و پورطهماسبی، سیاوش. (1388). تبیین نقش آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت. نشست ملی نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه. SID. https://sid.ir/paper/809074/fa

    Vancouver: کپی

    تاجور آذر، پوراصغر نصیبه، پورطهماسبی سیاوش. تبیین نقش آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت. 1388. Available from: https://sid.ir/paper/809074/fa

    IEEE: کپی

    آذر تاجور، نصیبه پوراصغر، و سیاوش پورطهماسبی، “تبیین نقش آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت،” presented at the نشست ملی نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه. 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/809074/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button