مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

327
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

333
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

ارزشیابی واقعی از پیشرفت تحصیلی و ضرورت تمرکززدایی از نظام برنامه ریزی متمرکز

نویسندگان

صمدی پروین

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 در طی یک قرن گذشته رویکرد غالب در سنجش و یادگیری دانش آموزان رویکرد رفتاری بوده است که دانش آموزان از طریق یک توالی از پیش تعیین شده، قابلیت ها و مهارت های خاصی را به دست آورده و با آزمون های مبتنی بر معیار ارزشیابی می شوند. دلیل قدرت پیش بینی این آزمون ها (قلم – کاغذی) این است که در برنامه های درسی متمرکز، به طور سنتی بر مهارت های زبانی و ریاضی یعنی همان چیزی که آزمون ها می سنجند تاکید می کنند. اما این آزمون ها هیچ نشانه ای از چگونگی سایر استعداد فرد (ذوق هنری، تعهد شهروندی، رعایت اصول اخلاقی، موفقیت در زندگی شخصی و حرفه ای) به دست نمی دهند و در نتیجه، بخش ها و موضوع های خاصی از برنامه درسی مانند موضوع های مرتبط با زندگی واقعی کم رنگ شده و یا حذف می شوند.در مباحث جدید ارزشیابی مبتنی بر رویکردهای تازه روان شناسی (ساخت و ساخت گرایی، شناخت گرایی) تاکید صاحب نظران یادگیری و آموزشی بر یادگیری های پیچیده (تفکر، حل مساله، استدلال) و بالطبع، استفاده از روش ها و ابزارهایی در سنجش است که به آن ها آزمون های واقعی یا اصیل(Authentic) گفته می شود. بر این اساس برنامه های درسی شکل گرفته نه تنها برنامه های درسی ثابتی نمی توانند باشند، بلکه همیشه فرصت های جدید و چالش های تازه ای در راه خواهند بود.با توجه به موارد فوق، این مقاله با طرح مباحث جدید در ارزشیابی تحصیلی و تاکید بر ضرورت تمرکز زدایی از نظام برنامه ریزی، مشخص و تصریح می نماید که جهت مواجهه با یک ارزشیابی واقعی توجه و بکارگیری رویکردهای دیگر در طراحی برنامه درسی باید به صورت جدی در دستور کار نظام آموزشی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صمدی، پروین. (1384). ارزشیابی واقعی از پیشرفت تحصیلی و ضرورت تمرکززدایی از نظام برنامه ریزی متمرکز. همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. SID. https://sid.ir/paper/816061/fa

    Vancouver: کپی

    صمدی پروین. ارزشیابی واقعی از پیشرفت تحصیلی و ضرورت تمرکززدایی از نظام برنامه ریزی متمرکز. 1384. Available from: https://sid.ir/paper/816061/fa

    IEEE: کپی

    پروین صمدی، “ارزشیابی واقعی از پیشرفت تحصیلی و ضرورت تمرکززدایی از نظام برنامه ریزی متمرکز،” presented at the همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/816061/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button