مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

312
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

102
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

مدیریت هم زمان مدارج تمرکز زدایی در نظام برنامه ریزی درسی

نویسندگان

مهرمحمدی محمود

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 تفکر دوآلیستی در سیاست گذاری های حوزه تعلیم و تربیت را باید تفکری نامناسب و حتی مخرب ارزیابی کرد. جان دیوئی، پیشتاز مقابله با این نوع تفکر در تعلیم و تربیت است. او تقابل ها و مناقشه های به ظاهر آشتی ناپذیر را به شکل متفاوتی صورت بندی و در قالب یک نظریه سازوار ارایه کرده است. صاحب نظران تعلیم و تربیت بر این ویژگی تفکر دیوئی تاکید نموده و آن را جزو رازهای برجستگی و تاثیرگذاری اندیشه های او قلمداد نموده اند. به عنوان مثال، کلیبارد (1975) در مقایسه آن چه دیوئی و تایلر (1949) در مواجهه با یک مناقشه عمده نظری در حوزه برنامه درسی انجام داده اند، ره یافت دیوئی را ره یافتی خلاق مبتنی بر امکان اجتماع سازدار مواضع گوناگون در قالب یک نظریه یا پارادایم جدید دانسته و آن چه تایلر انجام داده است را تجمع دیدگاه های معارض بدون تدارک یک مبانی نظری حامی یا گونه ای توصیه اخلاقی به ترک مخاصمه ارزیابی می کنند. نویسندگان کتاب فرهنگ های برنامه درسی نیز در شرح نظریه دمکراسی دیوئی به عنوان یکی از فرهنگ ها یا نظریه های هنجاری در حوزه برنامه درسی در اظهار نظری مشابه چنین می گویند:«صورت بندی دیوئی از دمکراسی و تعلیم و تربیت با این هدف انجام شده است که به تفکر دوآلیستی یا قطبی بر مبنای تقابل میان غایات و روش ها، فرد و جامعه، کودک و برنامه درسی شکل گرفته و قطعی و مطلق تلقی شده است پایان بخشید ]و آشتی پذیری آنها را نمایان سازد[». (ژوزف و دیگران، 2000، ص 120)بدین گونه می توان دیوئی را پدر نگاه دینامیک به مسایل کلان تعلیم و تربیت و برنامه ریزی دانست. این نگاه راهنمای نگارنده در پرداختن به بحث تمرکز و عدم تمرکز در نظام برنامه ریزی درسی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهرمحمدی، محمود. (1384). مدیریت هم زمان مدارج تمرکز زدایی در نظام برنامه ریزی درسی. همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. SID. https://sid.ir/paper/816067/fa

    Vancouver: کپی

    مهرمحمدی محمود. مدیریت هم زمان مدارج تمرکز زدایی در نظام برنامه ریزی درسی. 1384. Available from: https://sid.ir/paper/816067/fa

    IEEE: کپی

    محمود مهرمحمدی، “مدیریت هم زمان مدارج تمرکز زدایی در نظام برنامه ریزی درسی،” presented at the همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/816067/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button