مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

936
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

625
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای عملکرد کودکان کاشت حلزون و طبیعی در دو آزمون آگاهی واج شناختی

صفحات

 صفحه شروع 457 | صفحه پایان 555

چکیده

 زمینه و هدف: مهارت آگاهی واج شناختی از سه سطح آگاهی هجایی, آگاهی درون هجایی و آگاهی واجی تشکیل شده است و تاثیر قابل ملاحظه ای بر توانایی های گفتار و خواندن و نوشتن دارد. از اینرو ارزیابی سطوح مختلف آن درکودکان از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام این مطالعه بررسی مقایسه ای عملکرد کودکان کاشت حلزون و طبیعی در دو آزمون آگاهی واج شناختی دیداری–شنیداری و شنیداری بود.مواد وروش ها: جمعیت نمونه در این مطالعه مقطعی, هیجده کودک کاشت حلزون و هیجده کودک طبیعی 5.5-5 ساله به ترتیب از مراکز کاشت حلزون سه بیمارستان شهر تهران و ساکنان خوابگاه متاهلی دانشگاه تهران بودند. سپس مهارت آگاهی واج شناختی آن ها با استفاده از آزمون های آگاهی واج شناختی دیداری–شنیداری (1389) و شنیداری (1388) مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج حاصل در نرم افزار SPSS 16 به کمک آزمون های ناپارامتریک من ویتنی و اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین امتیاز کودکان کاشت حلزون در هر دو آزمون به طور معناداری نسبت به کودکان طبیعی کمتر بود (p<0.001) میانگین گروه کاشت حلزون در دو آزمون شنیداری-دیداری و شنیداری به ترتیب برابر با (6.1) 16.17 و (5.9) 6.72 بود و برای کودکان طبیعی برابر با (3.9) 40.5 و (13.5) 77.76 بود. هر دو گروه در آزمون دیداری–شنیداری بهتر از آزمون شنیداری عمل کردند (p<0.001) همچنین بین امتیاز کودکان در دو آزمون همبستگی وجود داشت. اما این همبستگی در گروه کاشت حلزون (r=0.582) کمتر از گروه طبیعی (0.785) بود.نتیجه گیری: آزمون آگاهی واج شناختی دیداری-شنیداری به دلیل استفاده از تصاویر برای ارزیابی مهارت آگاهی واج شناختی کودکان کاشت حلزون مناسب تر است و آزمون شنیداری نیز برای ارزیابی سطوح پیشرفته و پیچیده تر مهارت های آگاهی واج شناختی مفید می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودآبادی، نجمه، سلیمانی، زهرا، خدامی، سیده مریم، اجل لوئیان، محمد، و جلالی، شهره. (1392). بررسی مقایسه ای عملکرد کودکان کاشت حلزون و طبیعی در دو آزمون آگاهی واج شناختی. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 20(4)، 457-555. SID. https://sid.ir/paper/81765/fa

    Vancouver: کپی

    محمودآبادی نجمه، سلیمانی زهرا، خدامی سیده مریم، اجل لوئیان محمد، جلالی شهره. بررسی مقایسه ای عملکرد کودکان کاشت حلزون و طبیعی در دو آزمون آگاهی واج شناختی. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1392؛20(4):457-555. Available from: https://sid.ir/paper/81765/fa

    IEEE: کپی

    نجمه محمودآبادی، زهرا سلیمانی، سیده مریم خدامی، محمد اجل لوئیان، و شهره جلالی، “بررسی مقایسه ای عملکرد کودکان کاشت حلزون و طبیعی در دو آزمون آگاهی واج شناختی،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 20، no. 4، pp. 457–555، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/81765/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button