مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

477
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

192
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

بازشناسی مبانی نظری اخلاق در اندیشه امام خمینی(ره)

نویسندگان

اهل سرمدی نفیسه

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 مجموعه گزاره هایی که ذیل عنوان کلی تعالیم اسلامی واقع می گردند از سه گانه های اخلاق, احکام و اعتقاد فراتر نیستند؛ به عبارتی گزاره های دینی یا از اخلاق سخن می گویند یا در مقام بیان احکام شرعی هستند و یا ناظر به اصول و فروع عقاید.بدین ترتیب اخلاق که یک رکن از تثلیث مذکور است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فلسفه اخلاق از سنخ مباحثی است که همواره تفکر فیلسوفان و اندیشه متکلمان را به خود مشغول داشته و مجالی برای رویارویی آراء و دیدگاه های متفاوت بوده است.این مقاله به بیان مبانی نظری اخلاق در نظام اندیشه حضرت امام خمینی(ره), می پردازد.حضرت امام چه ملاک و معیاری برای ارزش گذاری افعال بیان می نمایند؟ طبق کدامین میزان اموری را نیک و پسندیده و قابل ستایش و بعضی را ناپسند و مذموم معرفی می نمایند؟ابتدا به نظرات مشهور در این باب اشاره می شود که از آن جمله است: لذت گرایی, سود عمومی, امر و نهی الهی و حسن و قبح عقلی. دو رای اخیر به ترتیب نظر مختار اشاعره و معتزله در این باب است. در این مقاله ضمن اشاره مختصری به این رویکردها و صاحب نظران این عرصه ها به تبیین مفصل دیدگاه حضرت امام با نظر به مبانی فلسفه ایشان می پردازیم.در نظر معظم له انسان به سبب روح ملکوتی و اقتضاء فطرت الهی اش عاشق کمال مطلق است که عشق به مطلق کمال را به همراه دارد و در نتیجه گریز از نقص مطلق و لازمه آن یعنی مطلق نقص دارد و چنین میل و انزجاری است که مبدا سنجش پسندها و ناپسندهای آدمی است. بدین ترتیب انسان, خوداگاه یا ناخوداگاه در پی وصول به قرب حضرت رب العالمین است که یگانه مطلوب فطرت های بشری است.در این نگرش کلیه اعمال جوارحی و جوانحی انسان اگر او را در نیل به این هدف والا مساعدت نماید از ارزش برخوردار است و حسن اخلاقی دارد و اگر بعد او را از این مطلوب, موجب شود متصف به قبح اخلاقی می گردد. حسن فاعلی در این زمینه از اهمیت به سزایی برخوردار است با این توضیح که حسن فعلی, شرط لازم برای ارزشمندی افعال است و برای تمام و کمال بودن این ارزشمندی حسن فاعلی نیز نیاز است؛ بدین معنا که اگر افعال و اعمال آدمی به قصد وصول به قرب حضرت خداوندی و کسب رضای حضرتش انجام پذیرد افعال و اعمال به ظاهر خرد و کوچک او ارزش های کلان می یابند.اشاره به محاسن و مزایای این نظریه که از آن جمله است الزام آور بودن در مقام عمل, مطلق و دائمی بودن اخلاق, و توجه به همه جوانب وجودی انسان, پایان بخش این نوشتار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اهل سرمدی، نفیسه. (1389). بازشناسی مبانی نظری اخلاق در اندیشه امام خمینی(ره). کنگره ملی بررسی اندیشه های فرهنگی اجتماعی حضرت امام خمینی (ره). SID. https://sid.ir/paper/819992/fa

    Vancouver: کپی

    اهل سرمدی نفیسه. بازشناسی مبانی نظری اخلاق در اندیشه امام خمینی(ره). 1389. Available from: https://sid.ir/paper/819992/fa

    IEEE: کپی

    نفیسه اهل سرمدی، “بازشناسی مبانی نظری اخلاق در اندیشه امام خمینی(ره)،” presented at the کنگره ملی بررسی اندیشه های فرهنگی اجتماعی حضرت امام خمینی (ره). 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/819992/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button