مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله همایش

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,055
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,210
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

اختلال کارکرد اجرایی و نقش آن در تبیین اوتیسم (آسیب شناسی)

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 شواهد اخیر حاکی از آن است نقص در کارکرد اجرایی در تبیین نقایص شناختی افراد مبتلا به اوتیسم اساسی است. کارکرد اجرایی حیطه ای شناختی است و مجموعه ای چندبعدی از توانایی هایی را شامل می شود که برای عمل کردن به رفتارهای پیچیده و دست یابی به هدفی معین لازم هستند. افراد مبتلا به اوتیسم نقص در کارکردهای اجرایی را به شکل فعالیت های سازمان نایافته, کاهش ابتکار عمل, مشکلاتی در شکل دادن به مفاهیم جدید و بازداری از فعالیت های نامناسب نشان می دهند. از آنجا که کارکرد اجرایی یک ساختار شناختی واحد نیست و همه حیطه های آن در کودکان اوتیستیک تحت تاثیر قرار نمی گیرد, بنابراین در سال های اخیر تلاش های جدی برای مشخص کردن نقایص اجرایی خاص در این کودکان صورت گرفته است.اکثر مطالعات نوروپسیکولوژی درباره کارکردهای اجرایی در اختلال اوتیسم نشان می دهند کودکان مبتلا به این اختلال, دشواری هایی در کنترل بازدارنده پاسخ و پردازش اطلاعات دارند. نقص بازداری یکی از نقایص شناختی اولیه است که زیربنای رفتارهای کلیشه ای و تکراری در کودکان مبتلا است. همچنین نتایج مطالعات مربوط به آزمون های کارکرد اجرایی نشان می دهند که اختلال در خودکنترلی در کودکان اوتیستیک با نقص در کنترل بازداری ارتباط دارد. از آنجا که کرتکس پیشانی در کارکردهای اجرایی نقش مهمی دارد, پژوهش های تصویربرداری کارکردی مغز در کودکان مبتلا به اوتیسم نشان داده اند که در طول اجرای تکالیف نوروپسیکولوژی درگیر در کارکرد اجرایی, ناهنجاری هایی در قطعه های پیشانی این کودکان ظاهر می شود. همچنین این ناهنجاری های کارکردی در کرتکس سینگولای قدامی مغز (ناحیه ای که در کنترل بازداری دخالت دارد) مشاهده می شود. مقاله حاضر سعی دارد به مرور پژوهش های گوناگون عصب شناختی در خصوص نقش کارکرد اجرایی در تبیین اختلال اوتیسم (به ویژه در کودکان) بپردازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خسروجاوید، مهناز، و زینلی، شینا. (1388). اختلال کارکرد اجرایی و نقش آن در تبیین اوتیسم (آسیب شناسی). سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران (جهاد دانشگاهی، واحد البرز (تربیت معلم)). SID. https://sid.ir/paper/820279/fa

    Vancouver: کپی

    خسروجاوید مهناز، زینلی شینا. اختلال کارکرد اجرایی و نقش آن در تبیین اوتیسم (آسیب شناسی). 1388. Available from: https://sid.ir/paper/820279/fa

    IEEE: کپی

    مهناز خسروجاوید، و شینا زینلی، “اختلال کارکرد اجرایی و نقش آن در تبیین اوتیسم (آسیب شناسی)،” presented at the سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران (جهاد دانشگاهی، واحد البرز (تربیت معلم)). 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/820279/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button