مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله همایش

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,151
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

440
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

واکاوی پرورش مهارت های سواد رسانه ای انتقادی کودکان و چگونگی سیر تحول تفکر انتقادی آن ها از طریق برنامه P4C

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تبیین طرح عملیاتی پرورش مهارت های سواد رسانه ای انتقادی کودکان با استفاده از برنامه آموزش فلسفه برای کودکان (p4c) و نیز بررسی و ارائه مدلی پیشنهادی از تحول تفکر انتقادی دانش آموزان پسر گروه سنی 6 تا 12 ساله می باشد. به این منظور از چند نمونه از انیمیشن ها و بازی های رایانه ای محبوب کودکان استفاده شد. از سوی دیگر پژوهشگران با در نظر داشتن مفهوم, چیستی, ویژگی ها و عناصر دو بعد تفکر انتقادی (مسوولانه و فراشناختی) و نیز شش دیدگاه معرفت شناسی (خود مرکز گرا, پس از مرکزگرایی, پیش از نسبی گرایی, نسبی گرایی, پس از نسبی گرایی و پیش از بین الاذهانی و بین الاذهانی) این بررسی را انجام دادند. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از 48 دانش آموز پسر مقطع پیش دبستانی و پایه های اول تا پنجم مقطع ابتدایی دبستان های دولتی شهر دزفول است که به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی در چندمرحله از میان مناطق سه گانه آموزش و پرورش به طور تصادفی انتخاب شده اند. برای دستیابی به هدف های پژوهش از روش کیفی نظریه زمینه ای و برای جمع آوری داده ها از ابزاری همچون مشاهده, مصاحبه و تهیه چک لیست استفاده شده است. دو گروه طی 20 جلسه هفتگی, به مدت یک ساعت در حلقه اجتماع پژوهشی به بحث درباره دو حوزه از سواد رسانه ای (آگاهی از خشونت و کلیشه های جنسیتی-اجتماعی) پرداختند. با استفاده از تحلیل یافته های پژوهش می توان گفت که رشد تفکر انتقادی کودکان در دو حوزه مورد نظر از سواد رسانه ای از طریق فرایندهایی چون محو, تخصیص و انتقال یا گذر در سنین مختلف در چارجوبی ویژه اتفاق می افتد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیارسی، سمیه، قائدی، یحیی، ضرغامی، سعید، و منصوریان، یزدان. (1394). واکاوی پرورش مهارت های سواد رسانه ای انتقادی کودکان و چگونگی سیر تحول تفکر انتقادی آن ها از طریق برنامه P4C. کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی. SID. https://sid.ir/paper/826859/fa

    Vancouver: کپی

    کیارسی سمیه، قائدی یحیی، ضرغامی سعید، منصوریان یزدان. واکاوی پرورش مهارت های سواد رسانه ای انتقادی کودکان و چگونگی سیر تحول تفکر انتقادی آن ها از طریق برنامه P4C. 1394. Available from: https://sid.ir/paper/826859/fa

    IEEE: کپی

    سمیه کیارسی، یحیی قائدی، سعید ضرغامی، و یزدان منصوریان، “واکاوی پرورش مهارت های سواد رسانه ای انتقادی کودکان و چگونگی سیر تحول تفکر انتقادی آن ها از طریق برنامه P4C،” presented at the کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی. 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/826859/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button