هدف از پژوهش حاضر «بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری و خود شکوفایی با سازگاری اجتماعی در بین دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان شادگان» می باشد، روش پژهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان شادگان مشغول به تحصیل در سال 1394 به تعداد 3400 نفر بوده است. روش نمونه گیری این پژوهش، حجم نمونه آماری 263 با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای اقدام به توزیع نمونه شده است. از پرسشنامه های شیوه های فرزند پروری، خود شکوفایی و سازگاری اجتماعی به عنوان ابزار پژوهش استفاده گردیده است. داده های گردآوری شده به کمک روش های آمار توصیفی همچون فراوانی، درصد، نمودار وآزمون های آمار استنباطی همچون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چند متغیره به روش اینتر، از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده عبارتند از: بین شیوه های رهبری (شیوه فرزند پروری آزاد گذاری، شیوه فرزند پروری استبدادی، شیوه فرزند پروری اقتدار منطقی) باسازگاری اجتماعی در بین دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان شادگان رابطه معنی داری وجود دارد و بین خودشکوفایی با سازگاری اجتماعی در بین دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان شادگان رابطه معنی داری وجود دارد. بین شیوه های فرزند پروری و خود شکوفایی با سازگاری اجتماعی در بین دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان شادگان رابطه چند گانه وجود دارد و دو متغیر (شیوه های فرزند پروری و خود شکوفایی) در پیش بینی کنندگی برای سازگاری اجتماعی نقش بسیار خوبی را ایفا می کنند.