مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,203
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

631
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر جنسیت بر نتایج نسخه فارسی آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 76

چکیده

 هدف: آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی, یکی از آزمون های موجود برای ارزیابی عملکرد حافظه شنوایی - کلامی است. هدف پژوهش حاضر, بررسی تاثیر جنسیت بر نتایج نسخه فارسی این آزمون است.روش: در مطالعه مقطعی حاضر که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شد, نسخه فارسی آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی در 110 جوان (55 زن و 55 مرد) سالم راست دست با میانگین سنی 1.7±21.3 سال (محدوده سنی 18 تا 25 سال) اجرا و امتیازات دو گروه با استفاده از آزمون آماری t در نمونه های مستقل با یکدیگر مقایسه شد. به علاوه, توانایی یادآوری کلمات به صورت تابعی از جایگاه آنها در فهرست, با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره در دو گروه زنان و مردان مورد مقایسه قرار گرفت.یافته ها: میانگین امتیازات زنان در آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی 1.0± 6.73 و میانگین امتیازات مردان 0.98±6.30 به دست آمد. تحلیل آماری, بین میانگین امتیازات دو گروه در آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی, تفاوت معناداری نشان داد (P=0.025) بررسی «اثر سریال» حاکی از آن بود که بین زنان و مردان در یادآوری کلمات ابتدایی و انتهایی تفاوت معناداری وجود ندارد (به ترتیب, P=0.188 و P=0.551, اما توانایی دو گروه در یادآوری کلمات میانی, از نظر آماری به طور معنادار تفاوت داشت (P=0.005).نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده, نسخه فارسی آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی, تفاوت عملکرد حافظه در دو جنس را نشان می دهد که با نتایج اکثر آزمون های این نوع حافظه مشابه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقاملایی، مریم، جعفری، زهرا، طاهایی، سیدعلی اکبر، توفان، ریحانه، و کیهانی، محمدرضا. (1389). بررسی تاثیر جنسیت بر نتایج نسخه فارسی آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی. تازه های علوم شناختی، 12(1 (مسلسل 45))، 70-76. SID. https://sid.ir/paper/82716/fa

    Vancouver: کپی

    آقاملایی مریم، جعفری زهرا، طاهایی سیدعلی اکبر، توفان ریحانه، کیهانی محمدرضا. بررسی تاثیر جنسیت بر نتایج نسخه فارسی آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1389؛12(1 (مسلسل 45)):70-76. Available from: https://sid.ir/paper/82716/fa

    IEEE: کپی

    مریم آقاملایی، زهرا جعفری، سیدعلی اکبر طاهایی، ریحانه توفان، و محمدرضا کیهانی، “بررسی تاثیر جنسیت بر نتایج نسخه فارسی آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی،” تازه های علوم شناختی، vol. 12، no. 1 (مسلسل 45)، pp. 70–76، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82716/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا