مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,245
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,128
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه نوع لکنت در کلمات عملکردی و معنایی بین کودکان و بزرگسالان فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 51

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه نوع یا الگوی لکنت در کلمات عملکردی و معنایی بین کودکان و بزرگسالان فارسی زبان مبتلا به لکنت انجام شد.روش: 50 فرد مبتلا به لکنت مراجعه کننده به مراکز درمانی و آموزش خصوصی و دولتی کرج در قالب پنج گروه سنی 10 نفره (6-3, 9-7, 12-10, 16-13 و 17 سال به بالا) مورد بررسی قرار گرفتند. حداقل به مدت پنج دقیقه از گفتار خود انگیخته هر فرد ضبط آوایی شد و انواع الگوهای لکنت هر فرد بر حسب نوع کلمات مشخص گردید. سپس داده ها به وسیله آزمون های کروسکال - والیس و من - وینتی مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: الگوی غالب لکنت در کودکان صرف نظر از نوع کلمات تکرار بود, در حالی که با افزایش سن غالبا الگوهای کشش سکوت یا گیر, میان اندازی و بازنگری اصلاحی ظاهر می شد. با افزایش سن, الگوی لکنت هم در کلمات عملکردی و هم معنایی تغییر می کرد.نتیجه گیری: افراد فارسی زبان مبتلا به لکنت در سنین مختلف الگوهای ناروانی متفاوتی نشان می دهند, چنانچه با افزایش سن در جهت افزایش الگوهای کشش سکوت یا گیر, میان اندازی و بازنگری اصلاحی تغییر می کند. بر اساس نظریه اکس پلن (EXPLAN), انتظار می رفت الگوی تکرار کل کلمات, میان اندازی و سایر الگوهای تاخیراندازی لکنت همه گروه های سنی دیده شود, اما علت اینکه الگوی لکنت در کلمات عملکردی نیز مانند کلمات معنایی در سنین مختلف تغییر می یابد می تواند مربوط به تفاوت ساختار کلمات عملکردی در زبان فارسی و دشوارتر بودن برنامه ریزی زبانی آن نسبت به زبان انگلیسی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مخلصین، مریم، شاه بداغی، محمدرحیم، احدی، حوریه، هاول، پیتر، عرشی، افسانه، و فقیه زاده، سقراط. (1386). مقایسه نوع لکنت در کلمات عملکردی و معنایی بین کودکان و بزرگسالان فارسی زبان. تازه های علوم شناختی، 9(3 (مسلسل 35))، 45-51. SID. https://sid.ir/paper/82761/fa

    Vancouver: کپی

    مخلصین مریم، شاه بداغی محمدرحیم، احدی حوریه، هاول پیتر، عرشی افسانه، فقیه زاده سقراط. مقایسه نوع لکنت در کلمات عملکردی و معنایی بین کودکان و بزرگسالان فارسی زبان. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1386؛9(3 (مسلسل 35)):45-51. Available from: https://sid.ir/paper/82761/fa

    IEEE: کپی

    مریم مخلصین، محمدرحیم شاه بداغی، حوریه احدی، پیتر هاول، افسانه عرشی، و سقراط فقیه زاده، “مقایسه نوع لکنت در کلمات عملکردی و معنایی بین کودکان و بزرگسالان فارسی زبان،” تازه های علوم شناختی، vol. 9، no. 3 (مسلسل 35)، pp. 45–51، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82761/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button