مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,127
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

951
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ادراک زمان و روش های ارزیابی آن: یک مطالعه مقدماتی برای آزمودنی فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 49

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 هدف: این مطالعه جهت طراحی نسخه فارسی تخمین زمانی، بازسازی زمانی و تخمین تاخیر و ارزیابی آن در گروهی از دانش آموزان دبیرستانی انجام شده است. روش: این مطالعه جهت طراحی و اعتبار یابی ابزار انجام شد. 86 نفر از دانش آموزان سال اول دبیرستان با ابزار طراحی شده (نمونه فارسی) از جهت تخمین زمانی، بازسازی زمانی و تخمین تاخیر مورد مطالعه قرار گرفتند و داده ها با آزمون t بررسی شدند. یافته ها: در آزمون تخمین، در مرحله ناآگاهی فرد از نوع سوال، آزمودنی بازه زمانی8 ثانیه را به میزان 0.664±7.33 با حدود اطمینان 95 درصد زیر تخمین و بعد از آگاهی از لزوم دقت به زمان سپری شده، همان بازه را به میزان 0.431±9.65 بیش تخمین می زند. در طول آزمون نیز تخمین 5 ثانیه با 6.2 ثانیه، 8 با 7.53 و 11 با 9.73 انجام می گیرد و افزایش این اختلاف در 23 ثانیه به 26% زیر تخمین می رسد. همین نتایج با اندکی تفاوت در آزمون های بازسازی زمانی و درک تاخیر نیز تکرار شده است. نتیجه گیری: بر اساس این مطالعه، در هر سه تابع تخمین زمانی، بازسازی زمانی و تخمین تاخیر بر پایه منطبق هیپربولیک، با افزایش بازه زمانی، از ارزش بازه کاسته می شود و درصد «زیر تخمین» و «بازسازی» زمان افزایش می یابد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اختیاری، حامد، جنتی، علی، پرهیزگار، سیداحسان، بهزادی، آرین، و مکری، آذرخش. (1382). ادراک زمان و روش های ارزیابی آن: یک مطالعه مقدماتی برای آزمودنی فارسی زبان . تازه های علوم شناختی، 5(4 (مسلسل 20))، 36-49. SID. https://sid.ir/paper/82774/fa

Vancouver: کپی

اختیاری حامد، جنتی علی، پرهیزگار سیداحسان، بهزادی آرین، مکری آذرخش. ادراک زمان و روش های ارزیابی آن: یک مطالعه مقدماتی برای آزمودنی فارسی زبان . تازه های علوم شناختی[Internet]. 1382؛5(4 (مسلسل 20)):36-49. Available from: https://sid.ir/paper/82774/fa

IEEE: کپی

حامد اختیاری، علی جنتی، سیداحسان پرهیزگار، آرین بهزادی، و آذرخش مکری، “ادراک زمان و روش های ارزیابی آن: یک مطالعه مقدماتی برای آزمودنی فارسی زبان ،” تازه های علوم شناختی، vol. 5، no. 4 (مسلسل 20)، pp. 36–49، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82774/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button