مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,261
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

728
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و رواسازی آزمون تشخیصی حساب نارسایی برای کودکان پایه سوم دبستان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

کلیدواژه

نظریه کلاسیک آزمون (CTT)Q3
نظریه سوال – پاسخ (IRT)Q3

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش ساخت و رواسازی آزمون تشخیصی حساب  نارسایی پایه سوم دبستان شهر اصفهان بود. روش: در این پژوهش پیمایشی, کتاب ریاضی پایه سوم دبستان تحلیل محتوا شد. ضریب کریپندورف مبنی بر توافق تحلیل محتوا 0.91 به دست آمد. پس از آن بر اساس مقوله های استخراج شده و اهداف رفتاری هر مقوله و با توجه به نظریه شناختی بلوم و حجم هر مقوله در کتاب ریاضی پایه سوم تعداد زیادی سوال طرح و به طور مقدماتی اجرا گردید. سپس فرم نهایی روی یک نمونه 300 نفری از دانش آموزان پایه سوم دبستان (155 پسر و 145 دختر) که در سال تحصیلی 86-1385 به روش نمونه برداری خوشه ای چندمرحله ای از نواحی پنج گانه آموزشی شهر اصفهان انتخاب شده بودند, اجرا و پارامترهای سوال آزمون بر اساس نظریه کلاسیک آزمون (CTT) و نظریه سوال – پاسخ (IRT) محاسبه گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که این آزمون دارای روایی مطلوب و نیز پایایی مناسب (a=0.93, ضریب بازآزمایی = 0.87) است و حساسیت و ویژگی (دقت) آن به ترتیب 0.98 و 0.96 به دست آمد. پارامتر تشخیصی a (g) و دشواری b (g) بر اساس نظریه سوال – پاسخ نیز نشان داد که همه سوال ها دارای توان تشخیص مناسب (بالای 0.5) و دشواری مطلوب اند و با مدل دو پارامتری برازش کامل دارند (p>0.05). منحنی تابع آگاهی آزمون نیز نشان داد که مناسب ترین کاربرد آن در سطوح توانایی ریاضی R=-0.06 تا R=+0.06 است. نتیجه گیری: این آزمون دارای ویژگی های روان سنجی مناسب برای تشخیص کودکان حساب نارسای پایه سوم می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فراهانی، حجت اله، ملک پور، مختار، امیری، شعله، مولوی، حسین، و کلانتری، مهرداد. (1387). ساخت و رواسازی آزمون تشخیصی حساب نارسایی برای کودکان پایه سوم دبستان. تازه های علوم شناختی، 10(1 (مسلسل 37))، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/82935/fa

    Vancouver: کپی

    فراهانی حجت اله، ملک پور مختار، امیری شعله، مولوی حسین، کلانتری مهرداد. ساخت و رواسازی آزمون تشخیصی حساب نارسایی برای کودکان پایه سوم دبستان. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1387؛10(1 (مسلسل 37)):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/82935/fa

    IEEE: کپی

    حجت اله فراهانی، مختار ملک پور، شعله امیری، حسین مولوی، و مهرداد کلانتری، “ساخت و رواسازی آزمون تشخیصی حساب نارسایی برای کودکان پایه سوم دبستان،” تازه های علوم شناختی، vol. 10، no. 1 (مسلسل 37)، pp. 1–10، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82935/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button