Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

839
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

511
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر حساسیت زایی مورفین یا آپومورفین بر یادگیری وابسته به وضعیت هیستامین

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 هدف: این مطالعه با هدف بررسی تاثیر متقابل مورفین و هیستامین بر یکدیگر و درگیری سیستم دوپامنیرژیکی در یادگیری وابسته به وضعیت هیستامین در روش اجتنابی غیر فعال انجام شد. روش: ابتدا با تجویز 3 دوز متفاوت از مورفین به مدت سه روز موش سوری به مورفین حساس شد. سپس 5 روز هیچ دارویی تجویز نشد و در روز نهم تست های حافظه انجام شد و تاثیر هیستامین بر حافظه موش سوری حساس شده به مورفین و موش سوری غیر حساس با هم مقایسه گشت. برای آزمون حافظه از مدل اجتنابی غیر فعال استفاده شد. یافته ها: حساسیت زایی با مورفین و آپومورفین موجب مهار تخریب حافظه ناشی از هیستامین و در نتیجه, بازگردانیدن حافظه شد. تجویز سولپیراید به عنوان آنتاگونیست گیرنده دوپامینی نوع 2, به همراه آپومورفین تاثیرات بازگردانیدن حافظه تخریب شده ناشی از هیستامین را کاهش داد, اما تجویز 23390 SCH به عنوان آنتاگونیست گیرنده دوپامینی نوع 1, تاثیری در این امر نداشت. تجویز نالوکسان و 23390 SCH و سولپیراید, در ترکیب با مورفین, به طور چشمگیری بازگردانیدن حافظه را کاهش داد. نتیجه گیری: آپومورفین سیستم نورونی هیستامین را از طریق تحریک رسپتورهای دوپامینی نوع 2 فعال می کند و تقویت و بهبود حافظه در موش هایی که با مورفین حساس شده اند از طریق تحریک رسپتورهای اپیویدی و دوپامینی نوع 1و نوع 2 بوده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملک محمدی، نازنین، خلیل زاده، آزیتا، فضلی تبایی، سهیلا، و زرین دست، محمدرضا. (1385). اثر حساسیت زایی مورفین یا آپومورفین بر یادگیری وابسته به وضعیت هیستامین. تازه های علوم شناختی، 8(3 (مسلسل 31))، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/82953/fa

    Vancouver: کپی

    ملک محمدی نازنین، خلیل زاده آزیتا، فضلی تبایی سهیلا، زرین دست محمدرضا. اثر حساسیت زایی مورفین یا آپومورفین بر یادگیری وابسته به وضعیت هیستامین. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1385؛8(3 (مسلسل 31)):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/82953/fa

    IEEE: کپی

    نازنین ملک محمدی، آزیتا خلیل زاده، سهیلا فضلی تبایی، و محمدرضا زرین دست، “اثر حساسیت زایی مورفین یا آپومورفین بر یادگیری وابسته به وضعیت هیستامین،” تازه های علوم شناختی، vol. 8، no. 3 (مسلسل 31)، pp. 1–10، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82953/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا