مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

602
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مصرف مزمن هیستامین بر یادگیری وابسته به وضعیت لیتیوم در موش های کوچک آزمایشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 8

چکیده

 هدف: در این مطالعه تاثیر حساسیت زایی هیستامین بر یادگیری وابسته به وضعیت لیتیوم مورد بررسی قرار گرفت.روش: برای ارزیابی حافظه موش های بالغ نر نژاد NMRI, از روش اجتنابی غیرفعال پایین آمدن از سکو استفاده شد.یافته ها: تزریق داخل صفاقی لیتیوم (10mg/kg) پس از آموزش, باعث تخریب حافظه در روز آزمون شد و تزریق لیتیوم قبل از آزمون, از تخریب حافظه جلوگیری کرد (p<0.001). با تزریق 20 میکروگرم هیستامین در سه روز متوالی به هر موش و به دنبال آن پنج روز قطع دارو حساسیت زایی ایجاد شد. برگشت حافظه تخریب شده به وسیله لیتیوم, در موش های حساس شده با هیستامین بهتر از موش های حساس نشده صورت گرفت (p<0.01). از طرف دیگر تزریق مکرر (سه روز تزریق, پنج روز قطع) پیریلامین, آنتاگونیست گیرنده H1 (40 میکروگرم در هر موش) و رانیتیدین, آنتاگونیست گیرنده H2 (6.25 و 12.5 میکروگرم در هر موش) از بازگشت حافظه تخریب شده جلوگیری کرد.نتیجه گیری: حساسیت زایی با هیستامین بر حافظه تخریب شده به وسیله لیتیوم اثر می گذارد. بنابراین به نظر می رسد که اثر یون لیتیوم بر حافظه در روش اجتنابی غیرفعال توسط مسیرهای سیگنالی گیرنده هیستامین میانجی گری می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زرین دست، محمدرضا، پارسایی، لیلا، و احمدی، شمس الدین. (1386). تاثیر مصرف مزمن هیستامین بر یادگیری وابسته به وضعیت لیتیوم در موش های کوچک آزمایشگاهی. تازه های علوم شناختی، 9(3 (مسلسل 35))، 1-8. SID. https://sid.ir/paper/82764/fa

    Vancouver: کپی

    زرین دست محمدرضا، پارسایی لیلا، احمدی شمس الدین. تاثیر مصرف مزمن هیستامین بر یادگیری وابسته به وضعیت لیتیوم در موش های کوچک آزمایشگاهی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1386؛9(3 (مسلسل 35)):1-8. Available from: https://sid.ir/paper/82764/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا زرین دست، لیلا پارسایی، و شمس الدین احمدی، “تاثیر مصرف مزمن هیستامین بر یادگیری وابسته به وضعیت لیتیوم در موش های کوچک آزمایشگاهی،” تازه های علوم شناختی، vol. 9، no. 3 (مسلسل 35)، pp. 1–8، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82764/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button