مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,009
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

983
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه انواع حافظه رویدادی و معنایی در دانش آموزان شنوا و ناشنوا

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 93

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه انواع حافظه رویدادی و معنایی در دانش آموزان شنوا و ناشنوا انجام شده است.روش: در این مطالعه در چارچوب طرحی پس رویدادی آزمایشی 72 نفر دانش آموز شنوا و ناشنوای دختر و پسر پایه اول و دوم دبیرستان (از هر گروه 36 نفر) به طور تصادفی در پژوهش شرکت داده شدند. روش نمونه گیری تصادفی و ابزار پژوهش بررسی حافظه رویدادی شامل تکالیف رمزگردانی کلامی, عملی و تصویر سازی, تکالیف یادآوری آزاد و یادآوری با کمک نشانه بود. نتایج در انواع نمره گذاری جملات کامل, اسامی و افعال به طور جداگانه, و نمره گذاری به روش سخت گیرانه و آسان گیرانه به دست آمد. در بررسی حافظه معنایی از آزمون سیالی کلمات (حروف الفبایی و مقوله های معنایی) استفاده گردید.یافته ها: بر اساس نتایج این پژوهش, افراد ناشنوا و شنوا در آزمون های یادآوری آزاد, یادآوری با کمک نشانه اسم و مقوله های معنایی عملکرد مشابه داشتند. ولی در آزمون یادآوری با کمک نشانه فعل (p=0.0171) و آزمون حروف الفبایی (p=0.001) تفاوت دو گروه معنادار بود و افراد ناشنوا در این آزمون ها نقص حافظه نشان دادند. همچنین نتایج حاکی از آن است که در اکثر موارد مربوط به حافظه رویدادی, دختران از پسران حافظه بهتری داشتند (یادآوری با کمک نشانه اسم (p=0.0332) و یادآوری آزاد (p=0.001) ولی در حافظه معنایی تفاوت دو جنس معنادار نبود.نتیجه گیری: بر اساس این یافته ها مهم ترین نتیجه پژوهش حاضر این بود که مشکل افراد ناشنوا عمدتا در مرحله یادآوری است و چنانچه به آنها حمایت محیطی (نشانه) داده شود, عملکردی بهتر از افراد عادی خواهند داشت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

موسوی، شکوفه، و کرمی نوری، رضا. (1387). مقایسه انواع حافظه رویدادی و معنایی در دانش آموزان شنوا و ناشنوا. تازه های علوم شناختی، 10(4 (مسلسل 40))، 83-93. SID. https://sid.ir/paper/83085/fa

Vancouver: کپی

موسوی شکوفه، کرمی نوری رضا. مقایسه انواع حافظه رویدادی و معنایی در دانش آموزان شنوا و ناشنوا. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1387؛10(4 (مسلسل 40)):83-93. Available from: https://sid.ir/paper/83085/fa

IEEE: کپی

شکوفه موسوی، و رضا کرمی نوری، “مقایسه انواع حافظه رویدادی و معنایی در دانش آموزان شنوا و ناشنوا،” تازه های علوم شناختی، vol. 10، no. 4 (مسلسل 40)، pp. 83–93، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83085/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا