مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

571
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توسعه یک مدل شناختی در ارزیابی عوامل اعتماد مخاطب به رسانه خبری با استفاده از ماشین یادگیر عاطفی مغز

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 40

چکیده

 هدف: در این مطالعه تلاش شد تا با استفاده از یک مدل شناختی مبتنی بر هیجان, با عنوان ماشین یادگیر عاطفی مغز و همچنین عوامل کسب اعتماد مخاطب به خبر, ماشینی طراحی شود که خروجی آن سطحی از اعتماد به خبر را پیشبینی کند.روش: در این پژوهش, عوامل اعتمادساز خبر, از طریق پاسخ 110 نفر از خبرگان خبر رسانهی ملی به پرسشنامه, ارزشگذاری شد. بر این اساس, با استفاده از ماشین یادگیر عاطفی مغز (BEL), یک مدل شناختی طراحی و اجرا شد. برای تعیین اختلاف نتایج آزمایش ماشین با نتایج خبرگان , دو آزمون «منویتنی» و «کلوموگروف-اسمیرنوف» و برای مدلسازی مساله, نرمافزار متلب به کار رفت.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی شش مولفه« بیطرفی و بیغرضی», « سانسور», «صحت», «جامعیت», « موثق بودن منبع» و «جذابیت در ارائهی خبر» با اعتماد مخاطب به خبر بسیار قوی است. نتایج دادههای آموزشی ماشین نیز حاکی از آن بود که این ماشین با خطای کمتر از 0.002 آموزش داده شده و خروجی دادههای تست نیز نشان داد که خروجی مدل شناختی طراحیشده تفاوتی با پرسشنامه خبرگان ندارد و ماشین بادقت مناسب طراحی شده است.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت سنجش اعتماد مخاطب به اخبار, با استفاده از فنآوری اطلاعات و یک مدل شناختی میتوان ابزاری ساخت تا قادر باشد قبل از پخش خبر, موضوع را از لحاظ سطح اعتماد مخاطبان ارزیابی و اعتماد آنها را به خبر پیشبینی کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بطحاییان، سیدمحمد، و ستایشی، سعید. (1395). توسعه یک مدل شناختی در ارزیابی عوامل اعتماد مخاطب به رسانه خبری با استفاده از ماشین یادگیر عاطفی مغز. تازه های علوم شناختی، 18(2 (مسلسل 70) )، 26-40. SID. https://sid.ir/paper/83172/fa

    Vancouver: کپی

    بطحاییان سیدمحمد، ستایشی سعید. توسعه یک مدل شناختی در ارزیابی عوامل اعتماد مخاطب به رسانه خبری با استفاده از ماشین یادگیر عاطفی مغز. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1395؛18(2 (مسلسل 70) ):26-40. Available from: https://sid.ir/paper/83172/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمد بطحاییان، و سعید ستایشی، “توسعه یک مدل شناختی در ارزیابی عوامل اعتماد مخاطب به رسانه خبری با استفاده از ماشین یادگیر عاطفی مغز،” تازه های علوم شناختی، vol. 18، no. 2 (مسلسل 70) ، pp. 26–40، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83172/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button