مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

907
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

535
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی متغیرهای پیش بینی کننده دانش واژگانی در سطوح مختلف توانش زبانی

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 81

چکیده

 در سالهای اخیر شاهد نوزایی تحقیقات علمی در زمینه آزمون دانش واژگانیم (باکمن, 2000). اما توجه بیشتر محققان به بعدگستردگی واژگانی معطوف بوده است و دیگر جوانب این دانش مانند ژرفا, توان پذیرشی - فعال کمتر مورد توجه واقع شده است (رید, 2007؛ نیشن, 2001؛ وشه و پریبخت, 1996) پژوهش حاضر به بررسی متغیرهای پیش بینی دانش واژگان بااستفاده از چارچوب سه بعدی هنریکسن (1999) یعنی: گستردگی, ژرفا و پذیرشی - فعال در دو سطح توانش زبانی ضعیف و قوی در بین فراگیران زبان انگلیسی می پردازد. 73 زبان آموز که در دانشگاه و موسسات آموزش زبان انگلیسی به تحصیل مشغول بودند, در این پژوهش شرکت کردند. با توجه به میانگین و انحراف معیار در آزمون تافل, آزمودنی ها به دو گروه ضعیف و قوی تقسیم شدند. بعد وسعت دانش واژگانی آزمودنی ها با سنجش اندازه واژگان (نیشن و بگلار 2007) و آزمون واژگان از بسامدهای مختلف (زروا 2005) و بعد پذیرشی - فعال به وسیله ابزاری نوین که برای این منظور طراحی شده بوده, اندازه گیری شد. بعد ژرفای دانش واژگان آزمودنی ها با آزمون سنجش ژرفای واژگان کایان (2002) اندازه گرفته شد. بررسی نتایج آزمون رگرسیون گام به گام, حاکی از آن است که بهترین مدل برای پیش بینی دانش کلی واژگان برای گروه ضعیف مدل تک پش بین اندازه واژگان و برای گروه قوی مدل تک پیش بین دانش افراد از واژه ها با از دسته های بسامدی مختلف است. پژوهش حاضر با بحث درباره یافته ها و پیشنهادهایی برای طراحی آزمون های واژگان خاتمه می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زندی، حامد، و کیوان پناه، شیوا. (1387). بررسی متغیرهای پیش بینی کننده دانش واژگانی در سطوح مختلف توانش زبانی. پژوهش زبان های خارجی، -(50)، 67-81. SID. https://sid.ir/paper/83224/fa

    Vancouver: کپی

    زندی حامد، کیوان پناه شیوا. بررسی متغیرهای پیش بینی کننده دانش واژگانی در سطوح مختلف توانش زبانی. پژوهش زبان های خارجی[Internet]. 1387؛-(50):67-81. Available from: https://sid.ir/paper/83224/fa

    IEEE: کپی

    حامد زندی، و شیوا کیوان پناه، “بررسی متغیرهای پیش بینی کننده دانش واژگانی در سطوح مختلف توانش زبانی،” پژوهش زبان های خارجی، vol. -، no. 50، pp. 67–81، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83224/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button