مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

12,285
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,745
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین درصد بهینه قیر در روش طرح اختلاط مارشال با استفاده از یک مدل برنامه ریزی غیر خطی

صفحات

 صفحه شروع 305 | صفحه پایان 314

چکیده

 هدف کلی از مخلوط های آسفالت های گرم و بتن آسفالتی انتخاب مناسب ترین و با صرفه ترین مخلوط مصالح سنگی و قیر است؛ به طوری که بتواند مشخصات فنی بتن آسفالتی را در حدود مشخص حفظ کند. تاکنون روش های متعددی برای اختلاط بتن آسفالتی گرم پیشنهاد شده است که از آن جمله می توان به روش مارشال, روش مارشال اصلاح شده, روش ویم و روش طرح اختلاط سوپرپیو اشاره کرد. در حال حاضر طرح اختلاط مخلوط های آسفالتی گرم در ایران, بر اساس روش مارشال و مارشال اصلاح شده انجام می شود. در روش طرح اختلاط مارشال, درصد بهینه قیر بر اساس میانگین مقادیر درصد قیری که بیشترین استقامت مارشال, بیشتربن وزن مخصوص و مناسب ترین مقدار فضای خالی در بتن آسفالتی را نتیجه می دهد, تعیین می شود. این درصد قیر لزوما درصد بهینه قیر نیست. در این مقاله یک مدل برنامه ریزی غیر خطی برای تعیین درصد بهینه قیر در روش مارشال یا روش اصلاح شده مارشال توسعه داده شده است. برای این منظور ابتدا معادلات مربوط به تغییرات پارامترهای موثر در طرح اختلاط بتن آسفالتی شامل چگالی بتن آسفالتی, استقامت مارشال, روانی, درصد فضای خالی بتن آسفالتی, درصد فضای خالی مصالح سنگی و درصد فضای خالی پر شده با قیر, نسبت به درصد قیر با استفاده از روش کمترین مربعات و از طریق تقریب با یک چند جمله ای درجه دوم تعیین می شوند و سپس با تکیه بر این معادلات و استفاده از یک مدل برنامه ریزی غیر خطی چند هدفی, درصد بهینه قیر به گونه ای تعیین می شود که بتن آسفالتی به دست آمده تمامی شرایط گفته شده در آیین نامه را داشته و دارای بیشترین وزن مخصوص و استقامت مارشال نیز باشد. در انتهای مقاله, نحوه استفاده از این روش با ارایه یک مثال تشریح شده و درصد بهینه قیر بر اساس نتایج یک آزمایش واقعی مارشال تعیین شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فخری، منصور، و غنی زاده، علیرضا. (1385). تعیین درصد بهینه قیر در روش طرح اختلاط مارشال با استفاده از یک مدل برنامه ریزی غیر خطی. پژوهشنامه حمل و نقل، 3(4)، 305-314. SID. https://sid.ir/paper/83689/fa

    Vancouver: کپی

    فخری منصور، غنی زاده علیرضا. تعیین درصد بهینه قیر در روش طرح اختلاط مارشال با استفاده از یک مدل برنامه ریزی غیر خطی. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1385؛3(4):305-314. Available from: https://sid.ir/paper/83689/fa

    IEEE: کپی

    منصور فخری، و علیرضا غنی زاده، “تعیین درصد بهینه قیر در روش طرح اختلاط مارشال با استفاده از یک مدل برنامه ریزی غیر خطی،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 3، no. 4، pp. 305–314، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83689/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button