Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,602
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

616
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اجزا بهره وری کل عوامل تولید حمل و نقل و ارتباطات

صفحات

 صفحه شروع 317 | صفحه پایان 327

چکیده

 بر اساس اهداف کمی برنامه چهارم, بخش شایان توجهی از رشد اقتصادی باید از محل ارتقای بهره وری کل عوامل تولید تامین شود. برای تسهیل تحقق این هدف, تمامی دستگاههای اجرایی مکلف اند در تدوین اسناد, سهم بهره وری کل عوامل در رشد اقتصادی را منظور کرده و الزامات آن را مشخص کنند. همچنین دستگاههای اجرایی موظف اند به منظور تحول اقتصادی کشور از یک نظام اقتصادی نهانده محور به نظام اقتصادی ستانده محور, ضمن شناسایی موانع افزایش بهره وری عوامل تولید, سیاستهای مربوط به بخش خود را در جهت رفع این موانع تهیه کنند (ماده 6). سوال اساسی قابل طرح این است که موانع اصلی ارتقای بهره وری کل عوامل تولید در حمل و نقل و ارتباطات چیست و چگونه می توان آنرا بر طرف کرد. برای پاسخ به این سوال با استفاده از روش تحلیل فراگیر داده ها (DEA), بهره وری کل عوامل تولید و اجزا آن در حمل و نقل و ارتباطات اندازه گیری شده اند.این مطالعه از دیدگاه روش و موضوع برای نخستین بار است که در کشور انجام می شود. مطالعاتی که تاکنون انجام شده نیز غالبا در سطح ملی و نهایتا در سطح بخش بوده است, در حالی که این مطالعه در سطح زیر بخش اقدام به اندازه گیری بهره وری, آن هم به تفکیک اجزا بهره وری کرده است.نتایج نشان می دهند بهره وری کل عوامل تولید حمل و نقل و ارتباطات در مقایسه با بهره وری کل عوامل تولید بخشهای اقتصادی کشور در پایین ترین حد قرار دارد. اجزای محاسبه شده بهره وری نشان می دهند که در درون فعالیت تغییرات کارآیی مدیریتی و کارآیی فنی سبب تنزل بهره وری کل عوامل تولید زیر بخش حمل و نقل و ارتباطات شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عباسیان، عزت اله، و مهرگان، نادر. (1386). اجزا بهره وری کل عوامل تولید حمل و نقل و ارتباطات. پژوهشنامه حمل و نقل، 4(4)، 317-327. SID. https://sid.ir/paper/83874/fa

Vancouver: کپی

عباسیان عزت اله، مهرگان نادر. اجزا بهره وری کل عوامل تولید حمل و نقل و ارتباطات. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1386؛4(4):317-327. Available from: https://sid.ir/paper/83874/fa

IEEE: کپی

عزت اله عباسیان، و نادر مهرگان، “اجزا بهره وری کل عوامل تولید حمل و نقل و ارتباطات،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 4، no. 4، pp. 317–327، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83874/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا