مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,276
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

732
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر در ارتباط کیفیت مدار استاد و دانشجو

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 133

چکیده

 وجود ارتباط مؤثر بین استاد و دانشجو در بهبود فرایند آموزش و یادگیری نقش مهمی دارد. هدف از این مطالعه, شناسایی عوامل مؤثر در برقراری ارتباط میان دانشجویان و اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی است. این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی و جامعه آماری آن کل دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی است که با نمونه گیری طبقه ای تصادفی 1440 دانشجو انتخاب شدند. پرسشنامه ای شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیگ و بخش مربوط به خصوصیات فردی و حرفه ای استاد توسط دانشجویان تکمیل گردید. سپس به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و آمار استنباطی به صورت توزیع فراوانی, میانگین, انحراف معیار و مقایسه گروه ها با استفاده از آزمون آماری مجذور کای استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد به نظر دانشجویان مهم ترین عوامل مؤثر در ارتباط دانشجو و استاد در حیطه عوامل حرفه ای استاد بیشترین درصد مربوط به انتقال واضح مطالب و توانایی در تفهیم درس توسط استاد (66. 4), احترام استاد به دانشجویان (63. 3) و در عوامل فردی بیشترین عامل صمیمیت و همدلی استاد با دانشجویان (61. 9) و رعایت عدالت استاد در برخورد با دانشجویان (61. 3) است. در حالی که سن و جنس استاد به ترتیب با 20. 2 و 19. 4 درصد در این ارتباط کمترین تأثیر را دارد. از دیدگاه دانشجویان برخی مشخصه های حرفه ای استاد که بیانگر مهارت تدریس اوست, و برخی مشخصه های اخلاقی او در برقرای ارتباط, موثر شناخته شدند. برای بهبود این ارتباط برگزاری دوره های آموزشی توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلامی، فرزانه، و صمدی، پروین. (1397). عوامل موثر در ارتباط کیفیت مدار استاد و دانشجو. اندیشه های نوین تربیتی، 14(1 )، 121-133. SID. https://sid.ir/paper/86763/fa

    Vancouver: کپی

    سلامی فرزانه، صمدی پروین. عوامل موثر در ارتباط کیفیت مدار استاد و دانشجو. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1397؛14(1 ):121-133. Available from: https://sid.ir/paper/86763/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه سلامی، و پروین صمدی، “عوامل موثر در ارتباط کیفیت مدار استاد و دانشجو،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 14، no. 1 ، pp. 121–133، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86763/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button