مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

816
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

999
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل تطبیقی رویکردهای آموزش وپرورش در عصر جهانی شدن: انگاره های تربیتی و الگوهای پیش رو

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 89

چکیده

جهانی شدن با سرعت روزافزون خود در حال فراگیری ابعاد مختلف جوامع از جمله آموزش و پرورش است. در همین راستا تا کنون الگوهای جهانی و انگاره های تربیتی متعددی در گستره ی جهانی رویارویی با یکدیگر را تجربه می کنند. آنچه بیش از همه مورد توجه است, چگونگی این رویارویی و پیامدهای ناشی از آن است. هدف از مقاله حاضر تبیین الگوها و نظام های آموزش وپرورش موجود در عصر جهانی شدن می-باشد؛ ناظر بر این هدف, مطالعه حاضر به روش تحلیلی-تطبیقی به شناسایی الگوهای آموزش وپرورش در عصر جهانی پرداخته و با بررسی انگاره های تربیتی هر یک, اصول, اهداف و روش های تربیتی آنها را ارائه نموده و به مقایسه و تحلیل انتقادی آنها پرداخته است. الگوی سرمایه انسانی بر پایه اصول نئولیبرالیسم آموزشی, دستیابی به هدف کارآمدی اقتصادی را به واسطه الگوی آموزش مادام العمر و روشهای تجرّب دنبال نموده است. الگوی پیشرفت گرا با هدف حل مسائل فردی و اجتماعی, روش مبتنی بر مسئله و روش علمی را به عنوان مبنای توسعه آموزشهای جهانی برگزیده است. الگوی آموزش انتقادی با هدف برقراری عدالت اجتماعی روش گفتگوی انتقادی را به کار می گیرد, الگوی آموزش وپرورش دینی با تأکید بر معنویت, تربیت انسان دین مدار را دنبال می کند و الگوی آموزش وپرورش بومی با تعهد به زبان و فرهنگ بومی به انتقال دانش انباشته شده فرهنگی و تاریخی خود می پردازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقی زاده شیرازی، محمدرضا، حاج حسینی، منصوره، و عالی، مرضیه. (1398). تحلیل تطبیقی رویکردهای آموزش وپرورش در عصر جهانی شدن: انگاره های تربیتی و الگوهای پیش رو. اندیشه های نوین تربیتی، 15(1 )، 53-89. SID. https://sid.ir/paper/86794/fa

    Vancouver: کپی

    تقی زاده شیرازی محمدرضا، حاج حسینی منصوره، عالی مرضیه. تحلیل تطبیقی رویکردهای آموزش وپرورش در عصر جهانی شدن: انگاره های تربیتی و الگوهای پیش رو. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1398؛15(1 ):53-89. Available from: https://sid.ir/paper/86794/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا تقی زاده شیرازی، منصوره حاج حسینی، و مرضیه عالی، “تحلیل تطبیقی رویکردهای آموزش وپرورش در عصر جهانی شدن: انگاره های تربیتی و الگوهای پیش رو،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 15، no. 1 ، pp. 53–89، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86794/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button