Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,160
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,032
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش شایستگی اخلاقی مدیران در فضیلت سازمانی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 70

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش شایستگی اخلاقی در فضیلت سازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کمی, از نظر هدف, کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی از نوع رگرسیون انجام شده است. جامعه پژوهش, کلیه کارکنان (3591 نفر) دانشگاه تهران است که به شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب 347 نفر به عنوان نمونه و به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها, از پرسشنامه محقق ساخته شایستگی اخلاقی و پرسشنامه محقق ساخته فضیلت سازمانی استفاده گردید. روایی محتوایی و روایی سازه پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه شایستگی اخلاقی 0. 98 و برای فضیلت سازمانی نیز 0. 98 بدست آمد. یافته ها نشان داد که وضعیت موجود شایستگی اخلاقی مدیران بالاتر از سطح متوسط قرار دارد. در حالی که وضعیت موجود فضیلت سازمانی در سطح متوسط است. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که از میان مولفه های شایستگی اخلاقی, تنها مولفه شایستگی اخلاقی نسبت به دیگران قابلیت پیش بینی مثبت فضیلت سازمانی را داشته است. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که اخلاق, که رویکردی فردی بوده در سطح نسبتا مناسبی قرار دار؛ د در صورتی که فضیلت سازمانی, که رویکردی سازمانی تلقی می شود؛ در سطح پایین تری قرار دارد. همچنین از میان مولفه های شایستگی اخلاقی, مولفه شایستگی نسبت به دیگران, که یک مولفه ارتباطی محسوب می شود؛ قابلیت پیش بینی فضیلت سازمانی را دارد؛ لذا این امر نشان دهنده لزوم توجه به جنبه های اجتماعی و تعاملی بین کارکنان سازمان ها و به ویژه دانشگاه برای ارتقای فضیلت در سازمان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قموشی، زهرا، پورکریمی، جواد، و عزتی، میترا. (1398). نقش شایستگی اخلاقی مدیران در فضیلت سازمانی. اندیشه های نوین تربیتی، 15(2 )، 31-70. SID. https://sid.ir/paper/86820/fa

    Vancouver: کپی

    قموشی زهرا، پورکریمی جواد، عزتی میترا. نقش شایستگی اخلاقی مدیران در فضیلت سازمانی. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1398؛15(2 ):31-70. Available from: https://sid.ir/paper/86820/fa

    IEEE: کپی

    زهرا قموشی، جواد پورکریمی، و میترا عزتی، “نقش شایستگی اخلاقی مدیران در فضیلت سازمانی،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 15، no. 2 ، pp. 31–70، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86820/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا