مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,970
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه نقش رسانه های ارتباط جمعی در آموزش مسایل محیط زیستی از دیدگاه معلمان مدارس راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 104

چکیده

 زمینه و هدف :حفاظت از محیط زیست از مولفه های مهم عدالت, توسعه پایدار و شکوفایی جوامع در جهان کنونی محسوب می شود این حق و دسترسی به آن برای همه آحاد جامعه, در تعریف عدالت نیز نهفته است. زیرا تخریب آلودگی محیط زیست لطمات جبران ناپذیری را به مردم بخصوص به طبقه فقیر وارد می سازد. بحران محیط زیست ابعادی جهانی دارد. گام اول ارتقای فرهنگ عمومی حفاظت از محیط زیست نیازمند آموزش محیط زیست در همه سطوح بویژه به کودکان و نوجوانان بعنوان سفیران محیط زیستی در جامعه می باشد پژوهش حاضر تحت عنـوان «بررسی نقش رسانه های ارتباط جمعی در آموزش محیط زیستی از دیدگاه دبیران مقطع راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب» در راستای ارتقای فرهنگ عمومی حفاظت از محیط زیست در کشور انجام گرفته است.مواد و روش ها: جامعه آماری تحقیق, دبیران مقطع راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب (تعداد 201 نفر) می باشد که بااستفـاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده, تعداد 100 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق, پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ تعیین اعتبار گردید. سپس پرسشنامه بین افراد نمونه توزیع و نظرات آنان جمع آوری گردید. سپس سوالات پرسشنامه و چهار متغیر تحقیق (تاثیر رسانه ها بر شناخت محیط زیست, آگاه سازی وقایع محیط زیستی توسط رسانه ها, تاثیر رسانه ها بر نگرش و آگاهی دانش آموزان نسبت به مسایل محیط زیست و تاثیر رسانه ها بر عملکرد و رفتار دانش آموزان نسبت به محیط زیست) با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی مطلق, نسبی و تجمعی) و آزمون ناپارامتری دو جمله ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها و نتایج: یافته های پژوهش حاکی از آن بود که پاسخگویان به همه سوالات پرسشنامه در خصوص تاثیر رسانه ها ارتباط جمعی به آموزش مسایل محیط زیستی با بیش از 60 درصد (به استثناء سوال 8 پرسشنامه) (تشویق دانش آموزان نمونه محافظ محیط زیست در گسترش رفتار حفظ محیط زیست از طریق رسانه ها) مورد تایید قرار گرفت در خصوص متغیرهای تحقیق, به جز متغیر شناخت محیط زیست و متغیر نگرش مثبت که در سطح معنی داری 5% فرض صفر رد نشد و تاثیر آموزش رسانه ای بر شناخت و نگرش دانش آموزان 70% و یا کمتر از 70% است. متغیر دیگر (تاثیر آموزش رسانه ای بر آگاه سازی وقایع محیط زیستی, و تاثیر آموزش رسانه ای بر عملکرد و رفتار دانش آموزان به حفظ محیط زیست) فرض صفر در سطح معنی داری 5% رد شد و نشان داد که تاثیر آموزش رسانه ای بر این موارد با بیش از 70% موثر و تاثیرگذار است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهبازی، طیبه، شبیری، سیدمحمد، و زندی، بهمن. (1394). مطالعه نقش رسانه های ارتباط جمعی در آموزش مسایل محیط زیستی از دیدگاه معلمان مدارس راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب. علوم و تکنولوژی محیط زیست، 17(2 (مسلسل 65))، 95-104. SID. https://sid.ir/paper/87506/fa

    Vancouver: کپی

    شهبازی طیبه، شبیری سیدمحمد، زندی بهمن. مطالعه نقش رسانه های ارتباط جمعی در آموزش مسایل محیط زیستی از دیدگاه معلمان مدارس راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب. علوم و تکنولوژی محیط زیست[Internet]. 1394؛17(2 (مسلسل 65)):95-104. Available from: https://sid.ir/paper/87506/fa

    IEEE: کپی

    طیبه شهبازی، سیدمحمد شبیری، و بهمن زندی، “مطالعه نقش رسانه های ارتباط جمعی در آموزش مسایل محیط زیستی از دیدگاه معلمان مدارس راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب،” علوم و تکنولوژی محیط زیست، vol. 17، no. 2 (مسلسل 65)، pp. 95–104، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87506/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button