مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,491
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,234
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین چارچوبی به منظور ارائه آموزش مبتنی بر همدلی در کلاس درس

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 33

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش بررسی دیدگاه معلمان و دانش آموزان در زمینه طراحی آموزشی همدلانه است. رویکرد پژوهش, کیفی و روش آن پدیدارنگاری است. جامعه پژوهش معلمان و دانش آموزان شهر تهران بودند که برای انتخاب معلمان از روش نمونه گیری گلوله برفی و برای دانش آموزان از روش ترکیبی استفاده شده است. به منظور گرد آوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختارمند استفاده شده و داده های به دست آمده با روش های کدگذاری باز و مقوله بندی توصیفی و نیز برونداد استنتاجی در نرم افزار MAXQDA کدگذاری و تحلیل شده اند. یافته ها نشان می دهند که طراحی آموزشی همدلانه از دیدگاه معلمان, به دو شیوه کلی ایجابی و سلبی شکل می گیرد. طراحی همدلانه ایجابی شامل فراالگویی, مشارکتی, ذهنی و یادگیرنده-محور است. طراحی همدلانه سلبی, شامل طراحی غیرمنعطف, طراحی غیرضروری و طراحی هدف-محور است. دانش آموزان معتقدند در طراحی همدلانه نقش معلم باید از دانش آموز مجزا شود. دانش آموزان نقش معلم را در دو بعد اخلاق حرفه ای و مهارتهای حرفه ای می بینند. مهارت حرفه ای معلم شامل برنامه ریزی, روش تدریس, مدیریت, روزآمد بودن اطلاعات و سواد علمی بالا, درس پژوهی و سوابق کاری است. بعد اخلاق حرفه ای نیز شامل مولفه هایی مانند خودشناسی, انعطاف پذیری, قانون پذیری, وجدان کاری, حسن رفتار و انگیزه شغلی است. نقش دانش آموزان نیز در یک آموزش موثر شامل همکاری, یادگیری و درک, انگیزش, عملکرد مناسب, قانون مداری, انضباط و تلاش است. در پایان به منظور طراحی آموزشی مبتنی بر همدلی, چارچوبی جدید برای طراحی همدلانه چهارلایه ای با ابعاد مربوطه ارائه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسویان، سمانه سادات، طلایی، ابراهیم، فردانش، هاشم، و بختیاری، ابوالفضل. (1398). تدوین چارچوبی به منظور ارائه آموزش مبتنی بر همدلی در کلاس درس. تعلیم و تربیت، 35(3 (پیاپی 139) )، 9-33. SID. https://sid.ir/paper/87658/fa

    Vancouver: کپی

    موسویان سمانه سادات، طلایی ابراهیم، فردانش هاشم، بختیاری ابوالفضل. تدوین چارچوبی به منظور ارائه آموزش مبتنی بر همدلی در کلاس درس. تعلیم و تربیت[Internet]. 1398؛35(3 (پیاپی 139) ):9-33. Available from: https://sid.ir/paper/87658/fa

    IEEE: کپی

    سمانه سادات موسویان، ابراهیم طلایی، هاشم فردانش، و ابوالفضل بختیاری، “تدوین چارچوبی به منظور ارائه آموزش مبتنی بر همدلی در کلاس درس،” تعلیم و تربیت، vol. 35، no. 3 (پیاپی 139) ، pp. 9–33، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87658/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button