مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,529
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه همدلانه دانشجویان پزشکی بر اساس مقیاس همدلی جفرسون

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 34

چکیده

 زمینه و هدف: همدلی نقش مهمی در تعامل پزشک و بیمار ایفا می کند. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی دیدگاه همدلی دانشجویان پزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در سال 1394 بوده است.مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی - مقطعی, 373 نفر از دانشجویان پزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی سهمیه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات, از پرسشنامه همدلی جفرسون, نسخه ویژه دانشجویان استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار کامپیوتری SPSS ویرایش 16 تجزیه و تحلیل گردید.ملاحظات اخلاقی: رضایت شفاهی شرکت کنندگان برای شرکت در پژوهش کسب و درباره بی نامی پرسشنامه ها و محرمانگی اطلاعات به آنان اطمینان خاطر داده شد.یافته ها: با توجه به دامنه امتیاز پرسشنامه همدلی (140-20), میانگین نمرات همدلی دانشجویان پزشکی 82.94±7.08 و بالاترین میزان مربوط به بعد اتخاذ دیدگاه همدلانه 26.81±2.80 بود. بین مشخصات جمعیت شناختی شامل سن, جنسیت, مقطع تحصیلی, وضعیت تاهل و تخصص مورد علاقه با همدلی رابطه معناداری وجود داشت (p<0.001). میزان همدلی دانشجویان در مقطع علوم پایه بیش از دوره بالینی بود. همچنین میزان همدلی در دانشجویان زن بیشتر بود (p<0.01), اما با دانشگاه محل تحصیل ارتباط معناداری نداشت.نتیجه گیری: یافته ها نشان داد میزان همدلی دانشجویان پزشکی با بیماران, در طول سنوات تحصیلی متفاوت است. به گونه ای که میزان همدلی در دانشجویان پزشکی با افزایش سن و مقطع تحصیلی کاهش می یابد. با توجه به اهمیت همدلی به عنوان یک فضیلت اخلاقی, برنامه ریزی برای تقویت همدلی با بیماران و گنجانیدن این مفهوم در کوریکولوم درسی دانشجویان پزشکی, در راستای ارتقای سلامت روانی و معنوی بیماران توصیه می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رفعتی، شیوا، رژه، ناهید، دواتی، علی، و فروتنی، فاطمه. (1395). دیدگاه همدلانه دانشجویان پزشکی بر اساس مقیاس همدلی جفرسون. اخلاق پزشکی، 10(36)، 25-34. SID. https://sid.ir/paper/195771/fa

    Vancouver: کپی

    رفعتی شیوا، رژه ناهید، دواتی علی، فروتنی فاطمه. دیدگاه همدلانه دانشجویان پزشکی بر اساس مقیاس همدلی جفرسون. اخلاق پزشکی[Internet]. 1395؛10(36):25-34. Available from: https://sid.ir/paper/195771/fa

    IEEE: کپی

    شیوا رفعتی، ناهید رژه، علی دواتی، و فاطمه فروتنی، “دیدگاه همدلانه دانشجویان پزشکی بر اساس مقیاس همدلی جفرسون،” اخلاق پزشکی، vol. 10، no. 36، pp. 25–34، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/195771/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button