Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,991
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,479
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی معیار صلاحیت حرفه ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 30

چکیده

 اندیشمندان تربیت و توسعه حرفه ای معلمان را انگاره ای بی بدیل در تضمین کیفیت سامانه های آموزشی دانسته اند. این مهم چنانچه به منظور رصد افقهای شایستگی و بالندگی در زوایای تعلیم و تربیت معلمان انجام شود, هدفی والا و گران سنگ خواهد بود. در این پژوهش با تکیه به روش مطالعه کیفی «فراترکیب» تلاش شده است که الگویی معیار (جامع و استاندارد) برای سنجش صلاحیت حرفه ای معلمی ارائه شود؛ الگویی که هم ناظر بر معیارهای روزآمد و پیش رو ارزیابی باشد و هم حوزه های کلیدی برنامه درسی تربیت معلم را پوشش دهد. بر اساس بروندادهای پژوهش, از میان شانزده سند بالادستی ملی, متون علمی و اسناد بین المللی, در مجموع 28 مدل مفهومی, 6098 کد آزاد, 1655 مضمون و 218 محور موضوعی احصا شد. بر پایه یافته ها, ساختار نهایی این الگو در 7 ساحت, 33 حوزه محوری و 158 شاخص صلاحیت با نام «الگوی معیار سنجش صلاحیت حرفه ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران» پدید آمد. ساحتهای هفتگانه این الگو عبارت اند از: 1. برنامه ریزی و آماده سازی برای آموزش؛ 2. برنامه ریزی و طراحی برای یادگیری؛ 3. مدیریت پیرامون و محیط یادگیری؛ 4. آموزش اثربخش؛ 5. مسئولیت سازمانی و توسعه حرفه ای؛ 6. سرمایه اجتماعی و فعالیت فرهنگی و 7. معنویت, اخلاق و خداباوری. برایند پژوهش حاکی از آن است که الگوی پیش رو: (الف) ناظر بر تربیت معلم در نظام ارزشی اسلام؛ (ب) نخستین گام در راه معیارسنجی حرفه ای معلمی؛ (ج) برآورنده نیاز داخلی برای سیاستگذاری و تهیه آزمونهای ارزیابی و (د) همسو با شرایط و ملاحظات نظری و عملی ارزیابی در تراز جمهوری اسلامی ایران می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسکری متین، سجاد، و کیانی، غلامرضا. (1397). الگوی معیار صلاحیت حرفه ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران. تعلیم و تربیت، 34(2 (پیاپی 134) )، 9-30. SID. https://sid.ir/paper/87668/fa

    Vancouver: کپی

    عسکری متین سجاد، کیانی غلامرضا. الگوی معیار صلاحیت حرفه ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران. تعلیم و تربیت[Internet]. 1397؛34(2 (پیاپی 134) ):9-30. Available from: https://sid.ir/paper/87668/fa

    IEEE: کپی

    سجاد عسکری متین، و غلامرضا کیانی، “الگوی معیار صلاحیت حرفه ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران،” تعلیم و تربیت، vol. 34، no. 2 (پیاپی 134) ، pp. 9–30، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87668/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا