مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

564
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

606
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن بانی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 73

چکیده

 نظر به اهمیت چرخش از کنترل بیرونی به خویشتن بانی, به منزله ی یک ارزش محوری در ساحت تربیت دینی-اعتقادی-اخلاقی, پژوهش حاضر بر تعیین منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن بانی متمرکز است. بر این اساس و به منظور ایضاح مفهوم خویشتن بانی نخست تلاش شد تا با روش تحلیل مفهومی از یک سو و مطالعه سنتزپژوهانه مبانی نظری از سوی دیگر دیدگاه دو حوزه دین و روانشناسی در این زمینه روشن شود. پس ازآن تلفیق سازوار این دو منظر در سطح سخت هسته و به مدد روش ترکیبی انجام شد. سپس, استنتاج منطق و محتوای برنامه درسی بر اساس ایضاح مفهومی صورت گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد منطق و چرایی آموزش خویشتن بانی صرفاً درون دینی نبوده و در اقتضائات وجودی انسان و لزوم برخورد آگاهانه وی با آنها نهفته است. محتوای برنامه نیز با توجه به استلزامات خویشتن بانی, در دو محور اصلی خودشناسی و مراقبت از خویشتن پیشنهاد شده است. برای سازماندهی محتوا بر رویکرد تلفیقی تأکید شده است. این الگو در قالب دو مدل الف) تلفیق بر محور موضوعات و مضامین برآمده از مفهوم خویشتن بانی(به عنوان یک موضوع درسی مجزا و به صورت یک درس مستقل) و ب) تلفیق موضوعات و مضامین برآمده از مفهوم خویشتن بانی برای برقراری ارتباط با دروس دیگر ارائه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رام، سمیه، مهرمحمدی، محمود، صادق زاده قمصری، علیرضا، و طلایی، ابراهیم. (1397). منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن بانی. تعلیم و تربیت، 34(1 (پیاپی 133) )، 53-73. SID. https://sid.ir/paper/87704/fa

    Vancouver: کپی

    رام سمیه، مهرمحمدی محمود، صادق زاده قمصری علیرضا، طلایی ابراهیم. منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن بانی. تعلیم و تربیت[Internet]. 1397؛34(1 (پیاپی 133) ):53-73. Available from: https://sid.ir/paper/87704/fa

    IEEE: کپی

    سمیه رام، محمود مهرمحمدی، علیرضا صادق زاده قمصری، و ابراهیم طلایی، “منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن بانی،” تعلیم و تربیت، vol. 34، no. 1 (پیاپی 133) ، pp. 53–73، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87704/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button