مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

890
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

927
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی صحت علمی کتابهای فارسی دوره ی دبستان

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 110

چکیده

 ن مطالعه با هدف تبیین وضعیت کتابهای فارسی دوره ی دبستان از نظر صحت و اعتبار علمی انجام شده است. روش این مطالعه کیفی و نوع آن اسنادی است و بر اساس آن, اسناد مورد نظر, یعنی کتابهای فارسی(خوانداری) شش پایه ی دبستان بررسی و با توجه به هدف تحقیق, فیش برداری شد. به گونه ای که ابتدا بخشهای ظاهراً ناصحیح آنها استخراج, سپس اشکالات احتمالی با منابع معتبر همچون فرهنگها و دیگر مراجع مطابقت داده شد. شواهدی که با منابع همخوانی و سازگاری داشت, حذف شد و تنها اشکالات ناساز با منابع, در فرایند بررسی حفظ شد و مصداق عدم صحت به حساب آمد. در مرحله بعد, اشکالات و قسمتهای ناصحیح محتوای کتابهای مورد نظر در چند بخش و به ترتیب فراوانی, دسته بندی و تحلیل شد. یافته های این مطالعه نشان می دهد که بیشتر مطالب کتابهای بررسی شده به لحاظ علمی صحیح است, اما پاره ای از موضوعات صحت لازم را ندارد. مصادیق عدم صحت و اعتبار علمی محتوای این کتابها در زمینه های توضیحات واژگانی, متن درسها, نام نامه, ویرایش, اطلاعات ادبی, کاربرد واژگان, مأخذدهی و در نهایت ساختار کتابها قابل دسته بندی است. افزون بر این, می توان گفت هرچه محتوای درسها تخصصی تر و ادبی تر می شود یا در متنها اطلاعات زبانی و ادبی بیشتری ارائه می شود, تعداد خطا ها نیز افزایش می یابد. باتوجه به اینکه محتوای درسی ناصحیح یا مخدوش, درک و دریافت مخاطبان را دچار اشکال و اختلال می کند و منجر به بدفهمی می شود, بایسته است مدیران, برنامه ریزان و مؤلفان, زمینه ی بررسی, اصلاح و بهسازی کتابهای درسی را فراهم نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قمری، حیدر. (1398). بررسی صحت علمی کتابهای فارسی دوره ی دبستان. تعلیم و تربیت، 35(1 (پیاپی 137) )، 93-110. SID. https://sid.ir/paper/87746/fa

    Vancouver: کپی

    قمری حیدر. بررسی صحت علمی کتابهای فارسی دوره ی دبستان. تعلیم و تربیت[Internet]. 1398؛35(1 (پیاپی 137) ):93-110. Available from: https://sid.ir/paper/87746/fa

    IEEE: کپی

    حیدر قمری، “بررسی صحت علمی کتابهای فارسی دوره ی دبستان،” تعلیم و تربیت، vol. 35، no. 1 (پیاپی 137) ، pp. 93–110، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87746/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button