Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,042
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واژه اهریمن در ادبیات سغدی بودایی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 41

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 اهریمن، خرد خبیث، دیو یا شیطان، ویرانگر، مرگ آفرین، راهنمای بدی ها و، در دین زردشتی، منشا بدی، زشتی، پلیدی، تاریکی، جهل، ستم و دشمن خداوند است. این نام، در اوستای گاهانی، Angra Mainyu؛ در اوستای غیرگاهانی، Aŋra Mainyu؛ در ادبیات پهلوی، Ahreman؛ و، در فارسی نو، اهریمن آمده و در کتیبه های فارسی باستان ذکری از آن به میان نیامده است. واژه Angra Mainyu فقط یک بار در گاهان (یسن 45، بند2) ذکر شده است. اما، در اوستای غیرگاهانی، به دفعات ازAŋra Mainyu با عنوانdaēvanąm daēvō  «دیوان دیو» (وندیداد، فرگرد 19، بندهای 1 و 43-44) یاد شده است. اهریمن، در کتاب های مقدس زردشتی، نادان و فریبکار (یسن 30، بندهای 5، 6) خبیث، خالق بیماری، بلا، مصیبت، شرارت، بدی (وندیداد1) و مرگ و نیستی (یسن 30، بند4) است. وی به آفرینش نیک اشه هجوم می برد (یشت 13، بند77) و به وسوسه و اغوای زردشت می پردازد (وندیداد 19، بند6 و بندهای بعدی). از رویداد عجیب و باور نکردنی به بارگی گرفتن اهریمن، به مدت سی سال، به دست تهمورث Taxma Urupi، دوبار در اوستا یاد شده است (یشت 15 بند12 و یشت 19 بند29). در متن های پهلوی، واژه اهریمن گاهی وارونه نوشته می شود تا نشانه ای از واژگونگی اعمال وی و بیزاری کاتب از او باشد. در این متن ها نیز، اهریمن دشمن اورمزد است و به آفرینش اورمزد می تازد و بیماری، تاریکی، ریمنی، ویرانی، عیب، نقص و مرگ می آفریند (بندهش 5، بندهای 42-47). آغاز نبرد اورمزد و اهریمن، زمان معین شده برای آن، توصیف کامل آفرینش اورمزدی و اهریمنی و سرانجام کار اهریمن در متن های پهلوی به صورت های متفاوتی آمده است. اما، امروزه، به عقیده پارسیان هند، اهریمن جلوه ای از تمایلات اهریمنی است و از این رو نبرد واقعی میان اورمزد و اهریمن در روح هر انسان در تمامی جهان ادامه دارد...

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

زرشناس، زهره. (1377). واژه اهریمن در ادبیات سغدی بودایی. نامه فرهنگستان، 4(4 (16))، 33-41. SID. https://sid.ir/paper/88060/fa

Vancouver: کپی

زرشناس زهره. واژه اهریمن در ادبیات سغدی بودایی. نامه فرهنگستان[Internet]. 1377؛4(4 (16)):33-41. Available from: https://sid.ir/paper/88060/fa

IEEE: کپی

زهره زرشناس، “واژه اهریمن در ادبیات سغدی بودایی،” نامه فرهنگستان، vol. 4، no. 4 (16)، pp. 33–41، 1377، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88060/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا