مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,864
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

883
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی انگیزش تحصیلی (خودکارآمدی، ارزش تکلیف، هدفهای عملکرد گرا، عملکرد گریز و تبحری) در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر اهواز

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 76

چکیده

 این تحقیق دو هدف عمده را دنبال می کند که عبارتند از: 1) تعیین روابط بین موضوعی سازه های انگیزش تحصیلی مانند خودکارآمدی, ارزش تکلیف, هدفهای عملکرد گرا, عملکرد گریز و تبحری و پی بردن به این مساله که این سازه ها در یک موضوع تحصیلی چگونه به سازه های متناظر موضوعهای تحصیلی دیگر مربوط می شوند. 2) تعییین روابط درون موضوعی مربوط به سازه های انگیزشی و بررسی روابط متقابل این سازه ها در چهار موضوع تحصیلی اصلی (ریاضی, زیست شناسی, ادبیات و زبان انگلیسی). برای تحقق بخشیدن به این هدفها پرسشنامه ای با عنوان انگیزش تحصیلی در پنج بعد تهیه و تدوین شد و 430 نفر از دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان که به صورت تصادفی از چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر اهواز انتخاب شدند آن را برای چهار درس اصلی مورد پژوهش تکمیل کردند. برای بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی سازه های انگیزشی سه مدل بین موضوعی (مدل الف, ب و ج) و یک مدل درون موضوعی مطرح و با تکنیک تحلیل عامل تاییدی مورد آزمون قرار گرفتند. همه سازه های انگیزشی تا اندازه ای هم وابسته به موضوع خاص و هم تعمیم پذیر بودند. البته شدت روابط بین موضوعی سازه های انگیزشی تفاوتهایی با هم داشتند. یک ساختار سلسله مراتبی با عامل سطح دوم کلی (مدل ج), به طور بسیار موثری روابط بین سازه های انگیزشی را در چهار موضوع تحصیلی اصلی نشان داد. هدفهای عملکردگرا و عملکردگریز در تمام موضوعها همبستگی بالایی داشتند, در حالی که ارزش تکلیف و هدف تبحری در تمام موضوعها همبستگی پایینی را نشان دادند و باورهای خودکارآمدی در تمام موضوعهای تحصیلی همبستگی متوسط و متعادلی با هم داشتند. در بررسی روابط درون موضوعی سازه های انگیزشی, مشخص شد که روابط مثبت و معنی دار بین این سازه ها در دروس مختلف وجود دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهنی ییلاق، منیجه، شکرکن، حسین، و بنابی مبارک، زهرا. (1384). بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی انگیزش تحصیلی (خودکارآمدی, ارزش تکلیف, هدفهای عملکرد گرا, عملکرد گریز و تبحری) در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر اهواز . مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 12(3)، 47-76. SID. https://sid.ir/paper/8809/fa

    Vancouver: کپی

    شهنی ییلاق منیجه، شکرکن حسین، بنابی مبارک زهرا. بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی انگیزش تحصیلی (خودکارآمدی, ارزش تکلیف, هدفهای عملکرد گرا, عملکرد گریز و تبحری) در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر اهواز . مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1384؛12(3):47-76. Available from: https://sid.ir/paper/8809/fa

    IEEE: کپی

    منیجه شهنی ییلاق، حسین شکرکن، و زهرا بنابی مبارک، “بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی انگیزش تحصیلی (خودکارآمدی, ارزش تکلیف, هدفهای عملکرد گرا, عملکرد گریز و تبحری) در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر اهواز ،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 12، no. 3، pp. 47–76، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/8809/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button