مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

956
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: تاریخ نگاری علم به سبک ویگ (عنوان عربی: کتابة تاریخ العلم حسب طریقة ویج)

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 140

کلیدواژه

تاریخ نگاری درزمانی (کلیدواژه عربی: منهج ویج فی کتابة التاریخQ3
کتابة التاریخ لمرحلة زمنیة معینة)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:تاریخ نگاری علم به سبک ویگ, با معیار قرار دادن دستاوردهای علوم جدید, درباره اهمیت بخش های مختلف تاریخ علوم قضاوت می کند. مورخان ویگیست تاریخ را به صحنه مواجهه دو گروه دانشمندان عاقل و دانا و متحجران نادان تبدیل می کنند. ایشان تنها قسمت هایی را از تاریخ علوم برای مطالعه و بررسی, با ارزش می دانند که به علوم جدید ربط پیدا کند. در این مقاله, ضمن معرفی هربرت باترفیلد, ناقد این جریان در تاریخ نگاری عمومی, به نقد و بررسی دیدگاه ویگی در تاریخ نگاری علم خواهم پرداخت. ویگیزم نه تنها مورخ را از ارائه روایتی حقیقی از تاریخ علم بازمی دارد, بلکه بخش های مفید و آموزنده را از تاریخ علم حذف کرده, فقط قسمت های «به نظر ما درست» را حفظ می کند. سپس نشان خواهم داد که گاهی از ویگیزم گریزی نیست و این رویکرد می تواند به شکل مشروع, در جنبه هایی از کار تاریخ نگاری علم وارد شود.   چکیده عربی: ان الطریقه التی یعتمدها و یج فی کتابة تاریخ العلم هی من الطرق التی تصدر احکاما حول اهمیة مختلف اقسام تاریخ العلوم عن طریق حساب النتائج التی حققها العلم الجدید. یسعی المؤرخون الذین ینهجون نهج ویج فی کتابة التاریخ الی تبدیل التاریخ الی ساحة مواجهة بین مجموعتین من المفکرین: مجموعة العقلاء و مجموعة غیر العقلاء المتحجرین. و هولاء یعتبرون فقط اقسام تاریخ العلوم التی لها علاقة بالعلوم الجدیدة و تستحق الاهتمام و الدراسة.و من خلال التعریف بهربرت باترفیلد الذی یتعرض بالنقد للاتجاه المذکور فی کتابة التاریخ, تسلط المقالة الضوء علی نظرة ویج فی کتابة تاریخ العلم و تنقدها. ان مدرسة ویج لا تحول دون تقدیم المؤرخ روایة حقیقة عن التاریخ فقط بل تقوم بحذف الاجزاء المفیدة و الهادفة من تاریخ العلم و تبقی منها الاجزاء التی تعتقد بانها صحیحة فقط. تشیر المقالة الی عدم وجود مجال للتهرب من بعض جوانب مدرسة ویج و یمکن التعاطی بشکل مشروع مع مجالات العمل فی کتابة تاریخ العلم.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

گمینی، امیرمحمد. (1389). عنوان فارسی: تاریخ نگاری علم به سبک ویگ (عنوان عربی: کتابة تاریخ العلم حسب طریقة ویج). روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، 16(62)، 111-140. SID. https://sid.ir/paper/88352/fa

Vancouver: کپی

گمینی امیرمحمد. عنوان فارسی: تاریخ نگاری علم به سبک ویگ (عنوان عربی: کتابة تاریخ العلم حسب طریقة ویج). روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)[Internet]. 1389؛16(62):111-140. Available from: https://sid.ir/paper/88352/fa

IEEE: کپی

امیرمحمد گمینی، “عنوان فارسی: تاریخ نگاری علم به سبک ویگ (عنوان عربی: کتابة تاریخ العلم حسب طریقة ویج)،” روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، vol. 16، no. 62، pp. 111–140، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88352/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button