مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,506
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,314
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط بین ویژگی های روانی- اجتماعی خانواده و بروز علایم اختلال کمبود توجه و پیش فعالی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 18

چکیده

 مقدمه: نظریه پردازان یادگیری هیچگاه اظهار نداشته اند که سندرم ADHD اکتسابی است, اما روشن است که رفتارهای مربوط به این سندرم در محیط شکل می گیرد. طبق مطالعات صورت گرفته بین بروز علایم ADHD و عواملی مثل وجود مشکل در انسجام خانواده و نحوه تربیت فرزند, ناسازگاری زناشویی, جدایی والدین و اختلالات روان پزشکی آنها ارتباط وجود دارد.خانواده هایی که از نظر اجتماعی و اقتصادی در منزلت پایین قرار دارند, الگوهای شناختی والدین در مورد رفتار کودکان و تعداد نقل مکان ها نیز رابطه معنی داری با بروز علایم ADHD در کودکان زیرسن مدرسه دارد. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که به منظور بررسی ارتباط بین برخی از ویژگی های روانی- اجتماعی خانواده و بروز علایم اختلال کمبود توجه و بیش فعالی کودکان زیرسن مدرسه در مهدکودک های شهر تبریز انجام شده است. علایم ADHD براساس ملاک های DSM-III-R مورد سنجش قرار گرفته است.273کودک سه تا پنج ساله از سی مهدکودک به عنوان نمونه های پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسش نامه ها بطور جداگانه توسط والدین و مربیان آنها تکمیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه, مجذورکای و آزمون T مستقل استفاده شد.نتایج: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که براساس گزارش والدین یا گزارش مربیان بین بروز علایم ADHD و بروز حداقل یک رویداد تنش زا (0.0001=p), تولد کودک جدید (0.001=p), فوت یکی از اعضای خانواده (0.01=p) و تشدید اختلاف والدین 0.002)=p) ارتباط معنی داری وجود دارد.‍ ولی ارتباط معنی داری بین علایم ADHD و تغییر محل زندگی یا تغییر مهدکودک و بیماری شدید یکی از اعضای خانواده یافت نشد. همچنین طبق گزارش والدین و مربیان بین ترتیب تولد, وزن هنگام تولد, جنس و سن کودک با علایم ADHD ارتباط معنی داری یافت نشد و تفاوت معنی داری بین میانگین نمره ADHD گزارش شده توسط والدین با شغل ها و تحصیلات مختلف وجود نداشت.بحث: باتوجه به ارتباط معنی دار بین بروز علایم ADHD و بروز حداقل یک رویداد تنش زا درکودکان زیرسن مدرسه, پیشنهاد می شود تا در بررسی علایم ADHD, آسیب شناسی روانی خانواده ها نیز دقیقا ارزیابی گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علایی، واحد، مرادی، آذر، و علی زاده، سکینه. (1383). بررسی ارتباط بین ویژگی های روانی- اجتماعی خانواده و بروز علایم اختلال کمبود توجه و پیش فعالی کودکان. اصول بهداشت روانی، 6(22-21)، 13-18. SID. https://sid.ir/paper/88373/fa

    Vancouver: کپی

    علایی واحد، مرادی آذر، علی زاده سکینه. بررسی ارتباط بین ویژگی های روانی- اجتماعی خانواده و بروز علایم اختلال کمبود توجه و پیش فعالی کودکان. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1383؛6(22-21):13-18. Available from: https://sid.ir/paper/88373/fa

    IEEE: کپی

    واحد علایی، آذر مرادی، و سکینه علی زاده، “بررسی ارتباط بین ویژگی های روانی- اجتماعی خانواده و بروز علایم اختلال کمبود توجه و پیش فعالی کودکان،” اصول بهداشت روانی، vol. 6، no. 22-21، pp. 13–18، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88373/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button