مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,698
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,201
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی (با تکیه بر مولفه های هوشیاری فراگیر بنیادین، تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی) بر نشانه های افسردگی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 124 | صفحه پایان 135

چکیده

 مقدمه: هدف این پژوهش, بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) به شیوه گروهی بر نشانه های افسردگی از طریق بهبود مولفه های هوشیاری فراگیر, تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی است.روش کار: در این پژوهش شبه آزمایشی با استفاده از شیوه نمونه گیری داوطلبانه از میان دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های فردوسی و علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 88-1387, تعداد بیست نفر که با استفاده از پرسش نامه افسردگی بک دارای نشانه های افسردگی بودند, شناسایی شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. پرسش نامه هوشیاری فراگیر فریبرگ (FMI), مقیاس تحمل پریشانی (DTS) و مقیاس دشواری های تنظیم هیجانی (DERS) روی دو گروه اجرا گردید. سپس رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی در هشت جلسه و طی چهار هفته بر روی گروه آزمون بر اساس راهنمای درمانی اجرا شد و گروه شاهد هیچ درمانی دریافت نکردند. در خاتمه, دو گروه, مقیاس های پ‍ژوهش را تکمیل نمودند. ارزیابی پی گیر نیز یک ماه پس از اتمام درمان صورت گرفت. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تی برای نمونه های همبسته تحلیل گردیدند.یافته ها: نتایج حاکی از اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی در کاهش نشانه های افسردگی (P<0.001) و افزایش معنی دار در شاخص های هوشیاری فراگیر ( (P=0.001و تحمل پریشانی ( (P<0.05بود. آزمودنی های گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد در شاخص دشواری های تنظیم هیجانی, کاهش معنی داری نشان ندادند. بهبودی مشاهده شده در گروه آزمون در پی گیری یک ماهه نیز حفظ شده بود.نتیجه گیری: به نظر می رسد DBT از طریق اثرگذاری بر مولفه های هوشیاری فراگیر و تحمل پریشانی, نشانه های افسردگی را کاهش می دهد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علوی، خدیجه، مدرس غروی، مرتضی، امین یزدی، سیدامیر، و صالحی فدردی، جواد. (1390). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی (با تکیه بر مولفه های هوشیاری فراگیر بنیادین, تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی) بر نشانه های افسردگی در دانشجویان. اصول بهداشت روانی، 13(2 (پیاپی 50))، 124-135. SID. https://sid.ir/paper/88383/fa

    Vancouver: کپی

    علوی خدیجه، مدرس غروی مرتضی، امین یزدی سیدامیر، صالحی فدردی جواد. اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی (با تکیه بر مولفه های هوشیاری فراگیر بنیادین, تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی) بر نشانه های افسردگی در دانشجویان. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1390؛13(2 (پیاپی 50)):124-135. Available from: https://sid.ir/paper/88383/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه علوی، مرتضی مدرس غروی، سیدامیر امین یزدی، و جواد صالحی فدردی، “اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی (با تکیه بر مولفه های هوشیاری فراگیر بنیادین, تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی) بر نشانه های افسردگی در دانشجویان،” اصول بهداشت روانی، vol. 13، no. 2 (پیاپی 50)، pp. 124–135، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88383/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button