مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,778
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

884
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ویژگی های شخصیت و سلامت روان شناختی با "توجه آگاهانه به حال" در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 281 | صفحه پایان 288

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگی های شخصیت و سلامت روان شناختی با "توجه آگاهانه به حال" دانشجویان صورت گرفته است.روش کار: در یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی 357 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 86-87 به صورت تصادفی ساده انتخاب و پرسش نامه های ویژگی های شخصیتی آیزنک, سلامت عمومی گلدبرگ و مقیاس "توجه آگاهانه به حال" براون را تکمیل نمودند.داده ها توسطSPSS  با آزمون های آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون, رگرسیون گام به گام, تست تی و آنووای یک طرفه تحلیل شدند.یافته ها: مطابق یافته ها, همبستگی "توجه آگاهانه به حال" با ویژگی های شخصیتی روان پریشی (r=0.17), با برون گرایی (r=+0.09), با روان رنجور خویی (r=-0.25) به دست آمد (P<0.01). هم چنین همبستگی "توجه آگاهانه به حال" با مولفه های سلامت عمومی در نشانه های بدنی (r=-0.22), اضطراب و بی خوابی (r=-0.14), نقص در کارکرد اجتماعی (r=-0.26) و افسردگی وخیم (r=-0.24) به دست آمد (P<0.01). نقص در کارکرد اجتماعی, روان رنجور خویی و روان پریشی مجموعا 13 درصد از واریانس "توجه آگاهانه به حال" را تبیین می کنند. پسران از سلامت روان شناختی بهتر و از "توجه آگاهانه به حال" پایین تری نسبت به دختران برخوردار بودند (P<0.01).بین دانشجویان ترک, فارس و کرد در میزان "توجه آگاهانه به حال" و سلامت روان شناختی تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت.نتیجه گیری: سلامت روانی قادر است هشیاری از نوع "توجه آگاهانه به حال" را ارتقا دهد, از این یافته می توان در مداخلات روانی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدی، سلمان، باباپورخیرالدین، جلیل، و صادری اسکویی، الهه. (1387). رابطه ویژگی های شخصیت و سلامت روان شناختی با "توجه آگاهانه به حال" در دانشجویان. اصول بهداشت روانی، 10(4 (پیاپی 40))، 281-288. SID. https://sid.ir/paper/88420/fa

    Vancouver: کپی

    عبدی سلمان، باباپورخیرالدین جلیل، صادری اسکویی الهه. رابطه ویژگی های شخصیت و سلامت روان شناختی با "توجه آگاهانه به حال" در دانشجویان. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1387؛10(4 (پیاپی 40)):281-288. Available from: https://sid.ir/paper/88420/fa

    IEEE: کپی

    سلمان عبدی، جلیل باباپورخیرالدین، و الهه صادری اسکویی، “رابطه ویژگی های شخصیت و سلامت روان شناختی با "توجه آگاهانه به حال" در دانشجویان،” اصول بهداشت روانی، vol. 10، no. 4 (پیاپی 40)، pp. 281–288، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88420/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button