Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,336
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,214
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش کفایت اجتماعی در کاهش پرخاشگری پسران پیش دبستانی: گزارش 6 مورد

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 140

چکیده

 مقدمه: پرخاشگری دوران خردسالی پیش بینی کننده رفتارهای پرخطر بعدی است. تحقیقات نشان می دهند کودکان پرخاشگر به علت نداشتن روابط اجتماعی سالم و شیوه های حل تعارض فردی و گروهی دست به اعمال تند و خشن می زنند. به این ترتیب باید در روند کاهش این امر پژوهش های تجربی انجام گیرد تا رفتارهای بعدی کودکان دچار ناهنجاری نشود. بر این مبنا, پژوهشی که مقاله حاضر براساس آن تدوین شده است, اثربخشی سه حیطه آموزش کفایت اجتماعی: (1) مهارت ها و توانایی های شناختی, (2) مهارت های رفتاری, (3) کفایت های هیجانی را بر 6 کودک پسر شش ساله مورد بررسی قرار داده است.روش کار: آزمودنی ها شش کودک پسر پیش دبستانی دارای اختلال پرخاشگری بودند که به روش تصادفی از مهدهای کودک شهر ارومیه انتخاب شدند. مواد آموزشی دربرگیرنده 7 مهارت بود. این مهارت ها شامل مهارت های خودآگاهی, همدلی, ارتباطات بین فردی, ارتباط برقرار کردن, مقابله با هیجانات, تصمیم گیری و حل مساله اجتماعی بودند. این مهارت ها به مدت 13 هفته در دو مرحله اجرا گردید و هفته ای یکبار مهارت های مذکور آموزش داده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که میزان رفتارهای پرخاشگرانه کودکان بعد از شرکت در دوره های آموزشی به شدت کاهش و مهارت های کسب شده از طریق این کودکان به طور کامل به موقعیت های خانه و مهد کودک تعمیم یافته است. همچنین مشاهده گردید عملکرد تمامی آزمودنی ها در پیگیری های بعدی (بعد از دو هفته و یک ماه) حفظ شده اند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

واحدی، شهرام، و فتحی آذر، اسکندر. (1385). آموزش کفایت اجتماعی در کاهش پرخاشگری پسران پیش دبستانی: گزارش 6 مورد. اصول بهداشت روانی، 8(32-31)، 131-140. SID. https://sid.ir/paper/88483/fa

Vancouver: کپی

واحدی شهرام، فتحی آذر اسکندر. آموزش کفایت اجتماعی در کاهش پرخاشگری پسران پیش دبستانی: گزارش 6 مورد. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1385؛8(32-31):131-140. Available from: https://sid.ir/paper/88483/fa

IEEE: کپی

شهرام واحدی، و اسکندر فتحی آذر، “آموزش کفایت اجتماعی در کاهش پرخاشگری پسران پیش دبستانی: گزارش 6 مورد،” اصول بهداشت روانی، vol. 8، no. 32-31، pp. 131–140، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88483/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا