مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

757
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی الگوی خود-آرشیوی نویسندگان ایرانی: مقایسه حوزه های علوم و علوم اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 285 | صفحه پایان 304

چکیده

 هدف: هدف از پژوهش حاضر, کشف میزان آگاهی از خود-آرشیوی توسط نویسندگان پرتولید ایرانی بر اساس نمایه های استنادی موسسه اطلاعات علمی (آی. اس. آی) در حوزه های علوم و علوم اجتماعی می باشد.روش: روش پژوهش حاضر, توصیفی - پیمایشی و از نوع مشاهده است و داده های مورد نیاز پژوهش با مرور وب  سایت های 80 نویسنده پرتولید ایرانی در چهار رشته از علوم (شیمی, زیست شناسی, ریاضیات, علوم کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی) و چهار رشته از علوم اجتماعی (علوم اجتماعی, اقتصاد, روان شناسی و مدیریت) به دست آمده است. نرم افزار به کار رفته جهت تجزیه و تحلیل داده ها, نرم افزار اکسل می باشد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که میزان آگاهی نویسندگان پرتولید ایرانی از این مفهوم بسیار کم است, چنانچه از چهار رشته علوم, نویسندگان پرتولید ایرانی در رشته ریاضیات با %3.25 درصد بیشترین سطح خود-آرشیوی را در زمان انجام پژوهش داشته اند. همچنین, پژوهش نشان می دهد که نویسندگان پرتولید ایرانی در حوزه علوم اجتماعی هیچ اقدامی مبتنی بر خود-آرشیوی نداشته اند. علاوه بر این, نسبت خود-آرشیوی ممکن به خود-آرشیوی تحقق یافته در کلیه رشته ها قابل ملاحظه است. بیشترین سطح خود-آرشیوی ممکن در میان رشته های علوم مربوط به زیست شناسی و کمترین سطح مربوط به علوم کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی است؛ در حالی که کمترین اختلاف میان خود-آرشیوی ممکن و خود-آرشیوی تحقق  یافته نیز در علوم کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی به چشم می خورد. علاوه بر این, بیشترین سطح خود-آرشیوی ممکن در میان رشته های علوم مربوط به رشته اقتصاد است.اصالت / ارزش: به نظر می رسد علی رغم این  که در سال های اخیر خود-آرشیوی به عنوان یکی از موثرترین روش های اشاعه اطلاعات بوده است, اما این مفهوم آن چنان که شاید در میان محققان پرتولید ایرانی به کار گرفته نشده است. نتایج این پژوهش به پژوهشگران امکان آشنایی با این مفهوم و وضعیت خود-آرشیوی در حوزه های مورد مطالعه را می دهد و از این طریق افق های نوینی جهت اشاعه و دسترس پذیر ساختن آثار علمی آشکار می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اجاق، فرخنده، و کوشا، کیوان. (1390). بررسی الگوی خود-آرشیوی نویسندگان ایرانی: مقایسه حوزه های علوم و علوم اجتماعی. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، 17(2 (پیاپی 65))، 285-304. SID. https://sid.ir/paper/88675/fa

    Vancouver: کپی

    اجاق فرخنده، کوشا کیوان. بررسی الگوی خود-آرشیوی نویسندگان ایرانی: مقایسه حوزه های علوم و علوم اجتماعی. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)[Internet]. 1390؛17(2 (پیاپی 65)):285-304. Available from: https://sid.ir/paper/88675/fa

    IEEE: کپی

    فرخنده اجاق، و کیوان کوشا، “بررسی الگوی خود-آرشیوی نویسندگان ایرانی: مقایسه حوزه های علوم و علوم اجتماعی،” تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، vol. 17، no. 2 (پیاپی 65)، pp. 285–304، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88675/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button