مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

844
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

567
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تناسب حوزه نشر کتب دینی با انتظارات افراد در سطح شهر قم

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 94

چکیده

  هدف: هدف از این پژوهش, بررسی تناسب حوزه نشر کتب دینی با انتظارات افراد در سطح جامعه است. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش, پیمایشی است. جهت گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه, دیدگاه های 807 نفر از مراجعان به کتابخانه ها و کتابفروشی ها جمع آوری شده است.یافته ها: یافته ها نشان داد که اولویت اول انتخاب 55.5 درصد از پاسخگویان کتاب هایی با موضوع عقیدتی و دینی اختصاص بوده است48.7  درصد از جامعه پژوهش بیش از نصف مطالعات خود را در حوزه کتاب های دینی و عقیدتی ابراز کردند. بیشترین مکان های دسترسی افراد به کتب دینی از کتابفروشی با 50.4 درصد و کتابخانه با 32.1 درصد بود. میزان استفاده از اینترنت در تمامی سطوح تحصیلات پایین و میزان استفاده از کتابفروشی ها در تمامی سطوح تحصیلات بالا ارزیابی شد. اکثریت پاسخ دهندگان با 87.6 درصد تاکید کرده اندکه مهمترین مشخصه ظاهری کتاب, عنوان کتاب می باشد.  90.8درصد از جامعه آماری نام نویسنده و مترجم را مهمترین عامل نشر کتابهای دینی دانستند. همچنین کتاب های استاد مرتضی مطهری, شخصیت های مذهبی, ایمه, مسایل اعتقادی, حدیثی و ادعیه جز اثرگذارترین موضوعات معرفی شدند. از نظر مخاطبان تکراری بودن, مستند نبودن, واژه های گنگ عربی و متناسب نبودن با نیاز کاربر مهمترین دلایل ضعف کتاب های دینی است. از دیدگاه پاسخگویان مهمترین راهکارهای تبلیغ کتب دینی, تبلیغ از طریق رسانه, کاهش قیمت, متناسب سازی با نیاز روز و افزایش کتابخانه های عمومی و رایگان می باشد. مهمترین انتظارات پاسخگویان از کتاب های دینی شامل آشنایی با سرگذشت بزرگان دین, آشنایی با مهمترین موضوعات دین اسلام, مفاهیم ارزشمند نهج البلاغه و نهضت کربلا بود. مهمترین انتظارات پاسخگویان از کتب دینی عبارت از پاسخگویی به سوالات مخاطب, آشنایی با مسایل ظریف دینی, بر شمردن شرایط انسان کامل در جهان امروز, توانایی زدودن ابهامات دینی برای نوجوانان و جوانان اظهار شد.اصالت/ارزش: با توجه به اینکه کتاب های دینی بالاترین درصد انتشار را به خود اختصاص داده اند, لازم است با برنامه ریزی دقیق نسبت به مخاطب کتاب های دینی و نیازهای آن ها شناخت کافی داشته باشیم. پژوهش حاضر با بررسی نظرات پاسخ گویان, می تواند به دست اندرکاران نشر کتب مذهبی در برنامه ریزی بهتر مولفه های نشر کمک کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی، محمدجواد، و کریمی، رضا. (1389). بررسی تناسب حوزه نشر کتب دینی با انتظارات افراد در سطح شهر قم. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، 16(2 (پیاپی 61))، 71-94. SID. https://sid.ir/paper/88750/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی محمدجواد، کریمی رضا. بررسی تناسب حوزه نشر کتب دینی با انتظارات افراد در سطح شهر قم. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)[Internet]. 1389؛16(2 (پیاپی 61)):71-94. Available from: https://sid.ir/paper/88750/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد نجفی، و رضا کریمی، “بررسی تناسب حوزه نشر کتب دینی با انتظارات افراد در سطح شهر قم،” تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، vol. 16، no. 2 (پیاپی 61)، pp. 71–94، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88750/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button