مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

849
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

590
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوانش یاکوبسنی سروده ی «ما همه کودکان ایرانیم»

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 16

چکیده

 سرود مدرسه با مطلع ما همه کودکان ایرانیم از اشعار کودکانه ی معاصر است که محمدتقی بهار در بیست و یک بیت سروده و به نظر می رسد نخستین شعر معاصر باشد که به اصول هویت ملی به زبان ساده پرداخته است. بهار اشعار دیگری دارد که مخاطب آن کودک و نوجوان است و نموداری از نگرش بهار را به مخاطب کودک نشان می دهد. این پژوهش بر آن است که با روش توصیفی تحلیلی نقش های شش گانه ی زبانی یاکوبسن را در «سرود مدرسه» و ویژگی شاعرانگی زبان نویسنده را معیار قرار دهد و دلایل تأثیرگذاری این شعر را افزون بر دلالت های اخلاقی تعلیمی در پیوند با نظریه ی «ارتباط کلامی» یاکوبسن بیان کند. در این نظریه, شش کارکرد ترغیبی, عاطفی, همدلی, ادبی, فرا زبانی و ارجاعی مطرح است که در ابیات شعرِ منتخب, کارکردهای ترغیبی و همدلی به فراخور موضوع و مخاطب باهم آمیختگی یافته اند. محوریّت کارکردهای اخلاقی و مؤلّفه های تعلیمی مهم ترین انگیزه در دو کارکرد ترغیبی و ارجاعی است. در نهایت در کودکانه گویی بهار, سطوح سه گانه ی شعری هر یک متناسب با نوع مخاطب توانسته است با حفظ تناسب موضوع, از نقش های زبانی بهره گیرد و از میان سه سطح زبانی, ادبی و فکری, سطح فکری بیش از همه, کارکردهای زبانی را در خود گنجانیده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فخراسلام، بتول. (1398). خوانش یاکوبسنی سروده ی «ما همه کودکان ایرانیم». مطالعات ملی، 20(3 (پیاپی 79) )، 3-16. SID. https://sid.ir/paper/88991/fa

    Vancouver: کپی

    فخراسلام بتول. خوانش یاکوبسنی سروده ی «ما همه کودکان ایرانیم». مطالعات ملی[Internet]. 1398؛20(3 (پیاپی 79) ):3-16. Available from: https://sid.ir/paper/88991/fa

    IEEE: کپی

    بتول فخراسلام، “خوانش یاکوبسنی سروده ی «ما همه کودکان ایرانیم»،” مطالعات ملی، vol. 20، no. 3 (پیاپی 79) ، pp. 3–16، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88991/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button