مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

930
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پویش محیطی ارزیابی آموزش عالی در کشورهای منتخب و درس هایی برای ایران

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 120

چکیده

 آموزش عالی علاوه بر اینکه در زمره مهم ترین نهادهای انسان ساز و تمدن ساز است, طی دهه های اخیر همواره به عنوان یکی از پیشران های تولید ثروت و قدرت ملی در نظام اقتصاد جهانی مورد توجه بوده است. بنابراین اثربخشی این نهاد در سطوح تحلیل ملی, فراملی و فروملی قابل بررسی است. پیچیدگی های حاکم بر فضای آموزش عالی و جامعه ای که آن را احاطه کرده, از یک سو و شکل گیری فضای رقابت پذیری میان موسسات آموزش عالی برای شناخته شدن به عنوان موسسه برتر از سوی دیگر باعث شده است تداوم بقا و ارتقای مداوم موسسات آموزشی عالی از منظر رویکردهای آینده نگر و آینده اندیش اهمیت روزافزون پیدا کند. تلاش مستمر دانشگاه ها و کشورها برای دستیابی به جایگاه های برتر در رتبه بندی های بین المللی در حوزه آموزش عالی و به تبع آن جذب دانشجو, استاد و پژوهشگر خارجی که حائز شرایط نخبگی است, بازتاب فضای رقابتی و حرکت به سمت جامعه دانش مدار است. هر کشوری که سهم بیشتری از افراد باهوش و نخبه داشته باشد, سهم بیشتری از قدرت و ثروت را از آن خود خواهد ساخت. بر همین اساس سازوکار ارزیابی نهاد آموزش عالی برای احراز رتبه های برتر منطقه ای و جهانی مهم است. ارائه الگوی ارزیابی, علاوه بر بررسی گذشته و حال مستلزم به کارگیری رویکردهای معطوف به آینده است. به عبارت روشن تر, رویارویی با رویدادها و روندهای ملموس و ناملموس و همچنین عدم قطعیت هایی که نهاد آموزش عالی را احاطه کرده, جلوه ای از تلاش آینده نگر است تا از میان طیفی از آینده های ناخوشایند و خوشایند, آینده مطلوب آموزش عالی شناسایی و جهت تحقق آن برنامه ریزی و تدبیر لازم اتخاذ شود. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش پویش محیطی, روندها و رویدادهای جهانی آموزش عالی و تجربه کشورهای منتخب, رصد و بر اساس نتایج حاصل از آن, شاخص ها و الگوی مطلوب ارزیابی موسسات آموزش عالی ایران پیشنهاد شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عیوضی، محمدرحیم، و حسینی مقدم، محمد. (1393). پویش محیطی ارزیابی آموزش عالی در کشورهای منتخب و درس هایی برای ایران. راهبرد، 23(70)، 91-120. SID. https://sid.ir/paper/89107/fa

    Vancouver: کپی

    عیوضی محمدرحیم، حسینی مقدم محمد. پویش محیطی ارزیابی آموزش عالی در کشورهای منتخب و درس هایی برای ایران. راهبرد[Internet]. 1393؛23(70):91-120. Available from: https://sid.ir/paper/89107/fa

    IEEE: کپی

    محمدرحیم عیوضی، و محمد حسینی مقدم، “پویش محیطی ارزیابی آموزش عالی در کشورهای منتخب و درس هایی برای ایران،” راهبرد، vol. 23، no. 70، pp. 91–120، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/89107/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button