مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

694
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

مقایسه فعالیت نرون های آینه ای حین مشاهده مهارت و راهبرد

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 مشاهده مهارت اولین گام در یادگیری هر مهارت حرکتی است. یادگیری مشاهده ای فرایند یادگیری از طریق مشاهده یک رفتار است. نوآموز از طریق یادگیری مشاهده ای می توان یک مهارت حرکتی, نقشه و یا تاکتیک های بازی را بیاموزد. حتی الگودهی را می توان برای بهبود و پیشرفت در جنبه های روانشناختی استفاده نمود. در سال های اخیر تحقیقات عصب شناختی نیز بر سودمندی الگودهی صحه گذارده و نتایج این تحقیقات کمک بزرگی برای طراحی تمرینات مبتنی بر الگودهی محسوب می شود. سیستم نرون های آینه ای در منطقه حرکتی اولیه مغز احتمالا مهمترین سازوکار در تعیین سودمندی نوع الگودهی است. ارتباط سیستم نرون های آینه ای با اعصاب حرکتی یک شبکه مشاهده ای-حرکتی را تشکیل می دهد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر مقایسه فعالیت نرون های آینه ای به هنگام مشاهده مهارت و تاکتیک است. بدین منظور 11 ورزشکار مبتدی مرد به صورت داوطلبانه در پژوهش حاضر شرکت کردند. این شرکت کنندگان شاهد دو فیلم ویدئویی آموزشی شوت سه گام به عنوان ویدئوی مهارت و یک تاکتیک یک علیه دو به عنوان ویدئوی آموزشی راهبرد بودند. با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگراف سه ثبت امواج مغزی از شرکت کنندگان به عمل آمد: یک ثبت پایه با چشمان باز که بیانگر فعالیت نورون های آینه ای در حالت استراحت بود و دو ثبت حین مشاهده مهارت و راهبرد در سه ناحیه مرکزی مغز (نواحی حسی حرکتی C3, C4 و Cz). ریتم میو از طریق لگاریتم نسبت توان موج آلفا در وضعیت آزمایشی به وضعیت استراحت محاسبه شد که مهمترین شاخص در تفسیر فعالیت نرون های آینه ای است. نتایج آزمون t تک نمونه ای نشان داد در هر دو حالت مشاهده مهارت و راهبرد ریتم میو در هر سه ناحیه سرکوب شد. تحلیل واریانس درون گروهی (3´2) نشان داد اثر اصلی نوع ویدئوی مشاهده شده و منطقه مغزی معنادار نبود اما تعامل نوع ویدئوی مشاهده شده و منطقه مغزی معنادار بود به نحوی که سرکوب ریتم میو در ناحیه c4 در مشاهده راهبرد بیشتر از مشاهده مهارت و دو ناحیه دیگر بود. با توجه به این که سرکوب بیشتر ریتم میو حاکی از فعالیت بیشتر نرون های آینه ای است, الگودهی مهارت و راهبرد هر دو موثر خواهد بود اما مشاهده راهبرد و تاکتیک, درگیری بیشتر نیمکره راست را در بردارد. بدین ترتیب همین امر می تواند به نیاز بیشتر فراگیر به تکرار مشاهده راهبرد نسبت به مهارت دلالت داشته باشد که می توان در پژوهش های آتی نسبت مورد نیاز الگودهی در مهارت و راهبرد را تعیین نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاتمی شاه میر، الهام، و حاتمی شاه میر، حامد. (1396). مقایسه فعالیت نرون های آینه ای حین مشاهده مهارت و راهبرد. همایش ملی دانشجویی انجمن علمی رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی ایران. SID. https://sid.ir/paper/896267/fa

    Vancouver: کپی

    حاتمی شاه میر الهام، حاتمی شاه میر حامد. مقایسه فعالیت نرون های آینه ای حین مشاهده مهارت و راهبرد. 1396. Available from: https://sid.ir/paper/896267/fa

    IEEE: کپی

    الهام حاتمی شاه میر، و حامد حاتمی شاه میر، “مقایسه فعالیت نرون های آینه ای حین مشاهده مهارت و راهبرد،” presented at the همایش ملی دانشجویی انجمن علمی رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی ایران. 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/896267/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button