مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,038
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

بررسی مهارتهای ادراکی- حرکتی درکودکان سندرم داون

نویسندگان

عباس منش محبت

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 اهمیت رشد تواناییهای ادراکی, در بازداری یا پیشرفت عملکرد حرکتی کودک می باشد.یادگیری حرکتی مبدا یادگیری است و فرآیندهای ذهنی عالیتر, پس از رشد مناسب دستگاه حرکتی و دستگاه ادراکی به وجود می آید و این مطلب اهمیت مشکلات ادرکی-حرکتی در افراد دارای سندرم داون را نشان می دهد. با توجه به شیوع بالای سندرم داون این پژوهش با هدف ارزیابی مهارت های ادرکی - حرکتی (هماهنگی دو طرفه) در دختران سندرم داون انجام شد. این مطالعه از نوع مقطعی و مورد-شاهدی بود. جامعه آماری شامل دختران 7 تا 10 ساله شهر اهواز بود که با توجه به نمونه گیری در دسترس تعداد 36 دختر انتخاب شدند. 18 دختر دانش آموز 7 الی 10 ساله مشغول به تحصیل در مدارس عادی و 18 دختر سندرم داون که در مدارس کودکان استثنای شهر اهواز مشغول به تحصیل و دارای پرونده پزشکی بودند, انتخاب شدند. برای ارزیابی مهارت هماهنگی دو طرفه از خرده آزمون هماهنگی دوطرفه در مقیاس رشد حرکتی Bruininks-Oseretsky استفاده شد و به وسیله آمار توصیفی و استنباطی, توسط نرم افزار spss16 و آزمون Mann-withney مورد تجزیه و تحلیل گرفت. تحلیل های آماری نشان داد که دختران سندرم داون در مهارت حرکتی هماهنگی دوطرفه ضعیفتر از کودکان عادی عمل می کنند. مطابق یافته های پژوهش حاضر به نظر می رسد عملکرد کلی دختران سندرم داون در مهارت هماهنگی دو طرفه ضعیفتر از دختران عادی باشد. از آنجایی که کنترل کننده حرکات دوطرفه کورتکس حرکتی, مخچه و عقدههای قاعدهای هستند و با توجه به نقش عقده های قاعده ای و لوب پیشانی) که در ارتباط نزدیک با قشر حرکتی می باشد) در حافظه و یادگیری, به نظر می رسد می توان از طریق تصحیح و تقویت مهارتهای حرکتی دو طرفه که منجر به بهبود عملکرد کلی مناطق یاد شده در سیستم اعصاب مرکزی می شوند, به ارتقا حافظه و یادگیری در این کودکان کمک کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباس منش، محبت. (1396). بررسی مهارتهای ادراکی- حرکتی درکودکان سندرم داون. همایش ملی دانشجویی انجمن علمی رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی ایران. SID. https://sid.ir/paper/896286/fa

    Vancouver: کپی

    عباس منش محبت. بررسی مهارتهای ادراکی- حرکتی درکودکان سندرم داون. 1396. Available from: https://sid.ir/paper/896286/fa

    IEEE: کپی

    محبت عباس منش، “بررسی مهارتهای ادراکی- حرکتی درکودکان سندرم داون،” presented at the همایش ملی دانشجویی انجمن علمی رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی ایران. 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/896286/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button