مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,943
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,119
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

آشنایی کودکان پیش دبستانی با فرهنگ و زیست بوم محلی خویش: راهکاری برای هویت یابی ایرانی- اسلامی

نویسندگان

روح بخش رحیم

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 در یک تقسیم بندی از مراحل هویت یابی افراد, می توان از چهار مرحله هویت: فردی, محلی, ملی و جهانی سخن گفت. به نظر می رسد اگر هویت یابی فردی را خاص دوران نوزادی و کودکی فرد در خانواده تلقی کنیم, هویت یابی محلی را می توان از همان آغاز ورود کودک به اجتماع به خصوص مراکز تربیتی- آموزشی یعنی دوره پیش دبستانی در نظر گرفت. به درستی می توان ادعا کرد که لازمه نیل به هویت ملی فرزندان این مرز و بوم, هویت یابی محلی آنان است. یعنی اینکه کودکان در گام نخست باید با فرهنگ و هویت محلی و بومی خود آشنا شوند, تا در مراحل بعدی رشد به هویت ملی دست یابند. محیط مراکز پیش دبستانی به علت ماهیت آموزشی گروهی از یک سو و تسهیل دسترسی به نمادهای فرهنگی تاریخ و هویت محلی و بومی هر شهر و دیار از سوی دیگر, می تواند شرایط مطلوب نیل به این مقصود را فراهم سازند. با این احوال این پرسش بنیادین باقی می ماند که علی رغم این ظرفیت ها, از چه راهکارهایی می توان کودکان را در دوره پیش دبستانی نسبت به فرهنگ و هویت محلی و بومی خود آشنا ساخت؟ این مقاله از نوع توصیفی- تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای حاکی است که با بازدیدهای گروهی کودکان پیش دبستانی از آثار تاریخی و اماکن مذهبی شهرهای مربوطه, شرکت جمعی در جشن های محلی, حضور در مراسم های مذهبی, می توان نسبت به آشنایی اجمالی آنها از تاریخ و فرهنگ بومی خود یاری رساند و آنها را نسبت به آیین ها, رسوم و سنت های دیار خویش آگاه کرده و زمینه هویت یابی ایرانی- اسلامی آنان را فراهم کرد. بر این اساس ادارات کل آموزش و پرورش هر استان می توانند با آموزش و آگاه سازی مربیان مراکز پیش دبستانی نسبت به جایگاه و اهمیت فرهنگ بومی و محلی شهر و دیار خود, از ظرفیت های زیست بوم فرهنگی هر استان یا شهر مربوطه برای هویت یابی محلی کودکان بهره گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روح بخش، رحیم. (1397). آشنایی کودکان پیش دبستانی با فرهنگ و زیست بوم محلی خویش: راهکاری برای هویت یابی ایرانی- اسلامی. همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی. SID. https://sid.ir/paper/898702/fa

    Vancouver: کپی

    روح بخش رحیم. آشنایی کودکان پیش دبستانی با فرهنگ و زیست بوم محلی خویش: راهکاری برای هویت یابی ایرانی- اسلامی. 1397. Available from: https://sid.ir/paper/898702/fa

    IEEE: کپی

    رحیم روح بخش، “آشنایی کودکان پیش دبستانی با فرهنگ و زیست بوم محلی خویش: راهکاری برای هویت یابی ایرانی- اسلامی،” presented at the همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی. 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/898702/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button