مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,100
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

572
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

هویت رنگ از منظر آموزه های قرآن (مطالعه کتابخانه ای برای ماهیت انتخاب رنگ محیط و لباس دانش آموزان بر اساس رنگ وپوشش های رنگی در قرآن)

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 الگوی زیبایی شناسی قرآن که از زیبایی های عینی آغاز به زیبایی های عینی-ذهنی و در نهایت به زیبایی ذهنی دست می یابد. در قرآن از رنگ های سفید, سیاه, زرد, سبز, آبی و قرمز یاد گردیده و به طور مستقیم یا غیر مستقیم به تاثیرات روان شناختی و بعضا فیزیولوژیکی آنها اشاره شده است. رنگ آبی آسمان, اثر تسکینی شگرفی بر انسان می گذارد, لذا خداوند رنگ آسمان و اقیانوس ها و دریاها را به رنگ آبی مزین ساخته است. رنگ سبز زیباترین رنگی است که ده بار در قرآن مطرح شده, سبز, انتقال دهنده شادی, انبساط خاطر و بهجت است. در آیات قرآن پنج مورد از رنگ زرد استفاده شده که یک مورد آن اشاره به تاثیر شادی بخش رنگ زرد دارد. کلمه «حمر» به معنای رنگ قرمز تنها یک باردر قرآن و در سوره فاطر دیده می شود که انرژی دهنده و محرک بسیار قوی است. از جمله خصوصیات رنگ سفید, تصور اوج لطافت, صفا, آرامش و... است. رنگ در قرآن کریم هم به شکل توصیفی و هم استعاره ای وجود دارد.کاربرد اصلی رنگ در تشریح قدرت آفرینش پروردگار بوده است. در روایات اسلامی ضمن توصیه به استفاده از رنگ های سبز و زرد و سفید برای لباس استفاده از رنگ های سرد برای پوشش حجاب توصیه شده است, رنگ هایی چون: سبز, آبی, خاکستری. ا نتخاب درست در رنگ پوشش و محیط یادگیری دانش آموز می تواند شخصیت و اعتمادبه نفس آن ها را تقویت کند و زمینه ساز رشد هویت سالم در دانش آموز گردد. لذا با مطالعه در زمینه ماهیت رنگ ها و اثرات آن بر محیط, باید چنان تلفیق رنگی در پوشش ها و محیط یادگیری ایجاد شود که ذهن کودک را آماده یادگیری مطالب جدید کرده و در کنار این ویژگی, آرامش و امنیت خاطر را حاصل نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضاییان، مهدی، و رادپور، حمیده. (1397). هویت رنگ از منظر آموزه های قرآن (مطالعه کتابخانه ای برای ماهیت انتخاب رنگ محیط و لباس دانش آموزان بر اساس رنگ وپوشش های رنگی در قرآن). همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی. SID. https://sid.ir/paper/898723/fa

    Vancouver: کپی

    رضاییان مهدی، رادپور حمیده. هویت رنگ از منظر آموزه های قرآن (مطالعه کتابخانه ای برای ماهیت انتخاب رنگ محیط و لباس دانش آموزان بر اساس رنگ وپوشش های رنگی در قرآن). 1397. Available from: https://sid.ir/paper/898723/fa

    IEEE: کپی

    مهدی رضاییان، و حمیده رادپور، “هویت رنگ از منظر آموزه های قرآن (مطالعه کتابخانه ای برای ماهیت انتخاب رنگ محیط و لباس دانش آموزان بر اساس رنگ وپوشش های رنگی در قرآن)،” presented at the همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی. 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/898723/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button